Machinekeuring, hoe en wat?
Moderator: Wilco
Advertentie post before
Re: Machinekeuring, hoe en wat?
Ik weet niet uit welke woorden jij opmaakt dat ik het goed vind dat men zonder papieren op een machine stapt? .atlas1302e schreef:Dat betekent volgens jou dat iedereen maar in een kraan kan stappen en een beetje aan de hendels kan trekken, er is niemand die vraagt heb je daar dan verstand van...totdat er natuurlijk een ongeluk plaats vind met het hijsen, weet haast wel zeker dat de ARBO dienst er wel eventjes anders over denkt. Hijsen is een vak apart, zonder kennis van zaken kan je snel verkeerde inschattingen maken..Net zo goed als je een ongeluk maakt met een auto zonder rijbewijs, de keurmeester kan daar niks aan doen ...daar heb je gelijk in, maar de persoon die lekker aan het hijsen is on-verantwoordelijk bezig met een gekeurde kraan, hij denkt dat ie het weet. Velen kunnen niet eens een moment berekenen, M=FxA..maar goed hijsen maar, maakt niet uit...we zien wel wanneer mijn banden los komen.André Nieuwkoop schreef:Dat heeft toch niks met de machinekeuring te maken?atlas1302e schreef:Bij zo'n keuring vragen ze dan ook of de piloot van de kraan ook in het bezit is van een hijsbewijs hydraulische graafmachines..?? Gekeurde graafmachine.....en een niet gecertificeerde piloot, is dat te rijmen?
Als ik ga autorijden zonder rijbewijs kan ik de keurmeester die de auto gekeurd heeft toch ook niet aanspreken als het fout gaat?
Ik ben juist een groot voorstander van scholing en verplichte bijscholingen. Vind het dan ook raar dat het "hijsen met grondverzetmachines" certificaat dat ik heb niet kan verlopen. Ook bij ons in het bedrijf is men daar een groot voorstander van, ik denk dat veel bedrijven daar nog een voorbeeld aan kunnen nemen.
Alleen jij praat steeds over een LMB... terwijl dat lang niet altijd verplicht is, ik denk zelfs dat nog geen 5% van de kranen dit aan boord heeft.
Wel een lastmomentsignalering ten behoeve van hijsen voor eigen werk. Wat ik in een ander topic ook al uitgelegd heb, dat is dus hijsen van bijvoorbeeld een rioolbuis, betonput, een vrachtauto lossen. Maar hijswerk wat niets met jouw eigen werk te maken heeft, dus een dakspantje plaatsen of even een pak hout verzetten voor iemand, dat mag weer niet. Is lastig onderscheid maken uiteraard, maar daarvoor is juist die training.
Ik ben dan ook volledig met je eens dat iemand papieren zou moeten hebben. Maar goed ook die papieren zeggen niet alles... ik zie nog wel eens machinisten die ze wel hebben acties uitvoeren waarvan ik denk... Terwijl iemand die ongeschoold is, maar wel met verstand hijst zeker zo goed kan zijn.
Maar mijn opmerking hierboven slaat dus op dat de keuring van de machine los staat van de machinist, zeker omdat er genoeg bedrijven zijn die roulerende machinisten hebben.
We hebben overigen al een heel topic gewijd aan "hijsen met de graafmachine".
Daar kunnen we verder gaan met het discussieren over het hijsen, dan gaan we hier verder met het topic "Machinekeuring, hoe en wat?".
-
- Starter
- Berichten: 10
- Lid geworden op: vr 31 dec, 2010 8:53
Re: Machinekeuring, hoe en wat?
Via mijn werk ben ik hier iedere dag mee bezig en zie dat er heel veel niet goed gaat, puur omdat de meeste mensen de regels niet goed weten te hanteren.
Zo heb je de Arbo-wet die zegt dat alle machines moeten zo vaak als noodzakelijk gekeurd/geïnspecteerd moeten worden zodat een veilig gebruik gewaarborgd is.
De machinerichtlijn en eventuele normen, en juist daar zit het grootste probleem veel mensen die de keuring uitvoeren, gebruiken de machinerichtlijn en normen niet, maar alleen hun kennis van de machine. Dat is niet altijd verkeerd natuurlijk, maar zo schieten er wel veel dingen door.
Zo heb je de Arbo-wet die zegt dat alle machines moeten zo vaak als noodzakelijk gekeurd/geïnspecteerd moeten worden zodat een veilig gebruik gewaarborgd is.
De machinerichtlijn en eventuele normen, en juist daar zit het grootste probleem veel mensen die de keuring uitvoeren, gebruiken de machinerichtlijn en normen niet, maar alleen hun kennis van de machine. Dat is niet altijd verkeerd natuurlijk, maar zo schieten er wel veel dingen door.
Re: Machinekeuring, hoe en wat?
Even een vraag omtrent de keuring. Ik kan mijn Atlas ar65 shoveltje verkopen aan een zzp‘er hij wil hem BMWT laten keuren, dit eisen zijn opdrachtgevers. Echter zakt de giek wat na als je hem uitziet en een uurtje laat staan. Dit is ongeveer 12cm per uur met alleen een lege bak. Hij heeft dit altijd al gedaan in de periode van 5 jaar dat ik hem bezit, verder nooit nadelige problemen ondervonden tijdens het werk. De koper is hier van op de hoogte, maar vraagt zich af of dit een keuringspunt is voor de BMWT regels. Anders moeten we er eerst naar laten kijken. Weet iemand of dit een probleem kan zijn voor de keuring?
- service man
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 11829
- Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
- Locatie: Heerde
Re: Machinekeuring, hoe en wat?
ik denk het niet . zal wel een beetje tolerantie in zitten zal per merk wel verschillend zijn
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken
- bvvoorst
- Forumlid
- Berichten: 1829
- Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Machinekeuring, hoe en wat?
Bij een keuring kijken ze in ieder geval niet hoeveel een giek in een uur zakt...
Veni Vidi Excavati
- service man
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 11829
- Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
- Locatie: Heerde
Re: Machinekeuring, hoe en wat?
maar de boel moet wel dicht zijn . volgens mij is er ook géén norm voor ?
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken
Re: Machinekeuring, hoe en wat?
machinekeuring, is niet slecht , ik lees wel dat er tussen belgie en nederland grote verschillen zijn .
ik heb div keuringen zien uitvoeren hier van machines die in het afvalwerken, die 4 jaar oud zijn en nog nooit zijn schoon gemaakt , daar heb ik dan wel mijn vragen bij.
ik heb div keuringen zien uitvoeren hier van machines die in het afvalwerken, die 4 jaar oud zijn en nog nooit zijn schoon gemaakt , daar heb ik dan wel mijn vragen bij.
Re: Machinekeuring, hoe en wat?
Als je de machine stil zet hoord de bak toch op de grond testaan ? Wat is dan het probleem .
Re: Machinekeuring, hoe en wat?
Nu gaat het in dit geval over een loader. Maar bij een graafmachine horen ze met de keuring ook te kijken of de giek blijft hangen en niet te veel zakt.bvvoorst schreef:Bij een keuring kijken ze in ieder geval niet hoeveel een giek in een uur zakt...
Ook horen ze de overlastsignalering te controleren of deze met een bepaalde last op de desbetreffende vlucht de overlastsignalering activeerd.
--- Als je je werk ziet, ben je nooit te duur ---
- kleintje75
- Forumlid
- Berichten: 1629
- Lid geworden op: do 15 feb, 2007 19:40
- Locatie: doorwerth
- Contacteer:
Re: Machinekeuring, hoe en wat?
Een shovel heeft geen slangbreukventielen op de cilinders zitten. Dus kunnen ze over de lekkage van het ventielenblok zakken.