Machinekeuring, hoe en wat?

Post hier de algemene zaken over bouwmachines. Denk aan een juiste titel om zo het terugvinden te vergemakkelijken!

Moderator: Wilco

Advertentie post before
Gebruikersavatar
André
Forumondersteuning
Berichten: 7388
Lid geworden op: do 7 dec, 2006 11:00
Locatie: Eethen

Re: Machinekeuring, hoe en wat?

Bericht door André »

atlas1302e schreef:Bij zo'n keuring vragen ze dan ook of de piloot van de kraan ook in het bezit is van een hijsbewijs hydraulische graafmachines..?? Gekeurde graafmachine.....en een niet gecertificeerde piloot, is dat te rijmen?
Dat heeft toch niks met de machinekeuring te maken?

Als ik ga autorijden zonder rijbewijs kan ik de keurmeester die de auto gekeurd heeft toch ook niet aanspreken als het fout gaat? ;P
Verwarring schept werk...

Lees hier de forumregels nog eens door.

Gebruikersavatar
Sil
Forumlid
Berichten: 1063
Lid geworden op: za 23 aug, 2008 14:51
Locatie: Hippolytushoef

Re: Machinekeuring, hoe en wat?

Bericht door Sil »

Daar heb je gelijk in Andre,en naar mijn mening is een hijsbewijs nog steeds niet verplicht (kan het fout hebben)
Maar ik vind het goed dat machines gekeurd worden,alleen nemen sommige keurmeesters het niet echt nauw,en het blijft net zoals de apk voor de auto maar een moment opname
Dus je kan beter als machinist zelf ook de dingen goed in de gaten houden (visuele controle) ;)
Altijd rustig blijven :)

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Machinekeuring, hoe en wat?

Bericht door Bart »

Sil schreef:Dus je kan beter als machinist zelf ook de dingen goed in de gaten houden (visuele controle) ;)
En dat is een hele goede instelling Sil. Dat kenmerkt de vakman. (Y)
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

freesmachinist
Starter
Berichten: 696
Lid geworden op: vr 7 nov, 2008 19:59
Locatie: giessenburg

Re: Machinekeuring, hoe en wat?

Bericht door freesmachinist »

Bart schreef:
Sil schreef:Dus je kan beter als machinist zelf ook de dingen goed in de gaten houden (visuele controle) ;)
En dat is een hele goede instelling Sil. Dat kenmerkt de vakman. (Y)
helemaal mee eens ,een keuring is altijd een moment opname ,
wirtgen w 150

Gebruikersavatar
Beginneling
Forumlid
Berichten: 1371
Lid geworden op: za 26 jan, 2008 14:18
Locatie: Volendam

Re: Machinekeuring, hoe en wat?

Bericht door Beginneling »

freesmachinist schreef:
Bart schreef:
Sil schreef:Dus je kan beter als machinist zelf ook de dingen goed in de gaten houden (visuele controle) ;)
En dat is een hele goede instelling Sil. Dat kenmerkt de vakman. (Y)
helemaal mee eens ,een keuring is altijd een moment opname ,
Jullie hebben 100% gelijk, maarrrrrrrrr,dat moment wordt gerealiseerd vanwege de keuring !

En als de keuring er niet was, kwam dat "moment" dat de kraan 100% in orde is, er bij SOMMIGEN ook niet.

Vervolgens word het erger en erger.

Voor mensen met jullie instelling zou het dan misschien niet nodig zijn (Y) , maar voor veel anderen wel.
"Ken niet" bestaat niet.

Gebruikersavatar
Sil
Forumlid
Berichten: 1063
Lid geworden op: za 23 aug, 2008 14:51
Locatie: Hippolytushoef

Re: Machinekeuring, hoe en wat?

Bericht door Sil »

Beginneling schreef: Jullie hebben 100% gelijk, maarrrrrrrrr,dat moment wordt gerealiseerd vanwege de keuring !

En als de keuring er niet was, kwam dat "moment" dat de kraan 100% in orde is, er bij SOMMIGEN ook niet.

Vervolgens word het erger en erger.

Voor mensen met jullie instelling zou het dan misschien niet nodig zijn (Y) , maar voor veel anderen wel.
Daar geef ik jou dan ook helemaal gelijk in,ik zeg dan ook zeker niet dat de keuring niet nodig is,je kan altijd een puntje over t hoofd zien natuurlijk
Altijd rustig blijven :)

sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Re: Machinekeuring, hoe en wat?

Bericht door sytzecat »

Keuringen dragen bij aan de veiligheid, laten we het daar allemaal over eens zijn.

De ene keurmeester heeft meer gevoel voor zijn werkzaamheden dan de andere, de ene denkt dit zal nog wel binnen de normen zijn terwijl de andere het betreffende afkeurt.

Keuren is en blijft mensenwerk en weet dat elke monteur die keuringen uitvoert niet de Machinerichtlijnen kent.

Als je keurmeester bent, moet je heel regelmatig machines keuren en weten bij verschillende typen wat de tekortkomingen veel al zijn.
Ik heb eens een monteur bij mijn machine gehad, een 1000-uren beurt en de machine moest gekeurd worden maar dit gebeurde bij ons dan altijd na 16.00 uur.
Misschien heeft de man haast gehad maar de volgende dag lag mijn Kraanboek dan ingevuld met een rapport in de cabine en er waren geheel geen op en aanmerkingen aan de machine volgens het rapport. Dit terwijl ik heb aangegeven dat er twee hydraulische slangen vervangen moest worden, was niet gebeurt deze twee slangen hadden de afkeurnorm meer dan bereikt.

Ik heb dan ook maar gebeld, omdat die nieuwe slangen er ook niet aan waren gezet. Toen bleek dat de monteur geen tijd had gehad en dat de keuring later komt, maar toen ik vertelde dat hij al was goedgekeurd. Er ging bij mij dan ook een lichtje branden en heb de machine dan ook maar eens goed gecheckt en bleek dat de eindaandrijvingen ook niet waren ververst en zo waren er nog een aantal dingen. Ik heb vervolgens maar verzocht dat er een andere monteur ging komen om de rest nog maar eens na te lopen en die heeft de machine dan nog 3 uur onder handen gehad.

Mannen, als het dan zo gaat met de BMWT-keuring, dan heeft dat voor mij geen toegevoegde waarde.

Maar wanneer het met zorg gebeurt en de monteur serieus met het onderhoud en keuring bezig is, dan heeft het heel veel meerwaarde voor de veiligheid.
Sytzecat

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Machinekeuring, hoe en wat?

Bericht door rapier »

De BMWT keuring houd deze ook de Europese machinerichtlijnen aan net als TUV, KEBOMA en noem maar op. Deze kunnen er wel hun eigen wetjes op na houden.

Vandaag een keuring gehad door de TUV en me eigen laten informeren. Eerder had KEBOMA de macht in het hele spel en bedacht allerlei dingen om je het moeilijk te maken.
Nu is het zo Machinerichtlijnen (Europees besproken) bepaalt wat er op moet en bewijs maar dat het er op zit en dat het werkt. Als een kraan meer beveiligd is volgen CE-norm als wat de Machinerichtlijnen aan geeft, is dat leuk maar niet noodzakelijk.

Ze zijn nu bezig om de Machinerichtlijnen te verbeteren, moet je niet blij mee wezen.

Nu is het zo (uitgezonderd autolaadkranen), dat als een hijskraan met last aftopt met een last tot deze afslaat, kan deze alleen niet meer hijsen en aftoppen en gaan er allemaal lampen en sirenes loeien. Maar je ken ten aller tijden de kraan optoppen en de haak laten zakken en zwenken zonder te overbruggen(kraan in veiligheid brengen).

Ze willen er naar toe werken, dat de kraan volledig af slaat zodat je overbrugt de giek op moet toppen en de last moet laten zakken en ook het zwenken valt dan onder de overbrugging.
Is er weer iets bedacht door een buro mannetje die de hele dag naar buiten zit te kijken naar hard werkende mensen, hoe ken ik die mensen het leven zuur maken.
We hadden vandaag een ouwe rot in het vak J.Offermans als keurmeester die ook gelijk uitlegd hoe het precies in z'n werk gaat. (goud waard)
Trouwens de kraan die we gekeurd hebben vandaag, rolde er zo door heen. kleine tekortkomingen maar ter plaatse op gelost.
Tevens gelijk het TCVT certivicaat geregeld. (Y) (Y)
Groetjes Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Gebruikersavatar
atlas1302e
Starter
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 dec, 2010 12:45
Locatie: bergen op zoom
Contacteer:

Re: Machinekeuring, hoe en wat?

Bericht door atlas1302e »

André Nieuwkoop schreef:
atlas1302e schreef:Bij zo'n keuring vragen ze dan ook of de piloot van de kraan ook in het bezit is van een hijsbewijs hydraulische graafmachines..?? Gekeurde graafmachine.....en een niet gecertificeerde piloot, is dat te rijmen?
Dat heeft toch niks met de machinekeuring te maken?

Als ik ga autorijden zonder rijbewijs kan ik de keurmeester die de auto gekeurd heeft toch ook niet aanspreken als het fout gaat? ;P
Dat betekent volgens jou dat iedereen maar in een kraan kan stappen en een beetje aan de hendels kan trekken, er is niemand die vraagt heb je daar dan verstand van...totdat er natuurlijk een ongeluk plaats vind met het hijsen, weet haast wel zeker dat de ARBO dienst er wel eventjes anders over denkt. Hijsen is een vak apart, zonder kennis van zaken kan je snel verkeerde inschattingen maken..Net zo goed als je een ongeluk maakt met een auto zonder rijbewijs, de keurmeester kan daar niks aan doen ...daar heb je gelijk in, maar de persoon die lekker aan het hijsen is on-verantwoordelijk bezig met een gekeurde kraan, hij denkt dat ie het weet. Velen kunnen niet eens een moment berekenen, M=FxA..maar goed hijsen maar, maakt niet uit...we zien wel wanneer mijn banden los komen.
no stress

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Machinekeuring, hoe en wat?

Bericht door rapier »

Bij een kraan boven de 10 ton meter is een willekeurig iemand niet meer welkom in de bediening van een hijs object .
Deze zal in het bezit moeten zijn van een Hijsbewijs TCVT en gezondsheids verklaring.
Bij SIJTSECAT ken je een offerte opvragen voor de opleiding, voor een medische keuring zou ik SIJTSE alleen maar vragen van hoe of wat :D :D :D
SIJTSE als controlerende arts Zie ik echt niet zitten :D :D :D :D :D :D
Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”