Machinekeuring, hoe en wat?

Post hier de algemene zaken over bouwmachines. Denk aan een juiste titel om zo het terugvinden te vergemakkelijken!

Moderator: Wilco

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Paul
Forumondersteuning
Berichten: 3458
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 23:02
Locatie: someren

Machinekeuring, hoe en wat?

Bericht door Paul »

Omdat ik de laatste tijd al reacties lees over machinekeuring en sommige hier ook hun mening over geven heb ik maar besloten om hier een topic voor aan te maken.
In dit topic kan je dus informatie en foto's plaatsen over een machinekeuring, maar natuurlijk ook je mening hierover.
Mochten de hijskraanmannen hier over hun vakgebied in meepraten kunnen deze natuurlijk een apart topic aanmaken :) .
Bier, patat en Rock N Roll

Gebruikersavatar
Paul
Forumondersteuning
Berichten: 3458
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 23:02
Locatie: someren

Re: Machinekeuring, hoe en wat?

Bericht door Paul »

En dan zal ik het spits ook maar afbijten met mijn mening hierover.

Een keuring is een goede zaak. Eigenlijk zou het niet want als bedrijf/machinist zijnde dien je te letten op de staat van je machine, jammergenoeg gebeurd dat niet overal dus dan is een keuring niet verkeerd.
Echter moet deze dan wel goed uitgevoerd worden en daar zit het probleem.
Zo worden keuringen vaak onvolledig uitgevoerd, een ex-machine (gebruikt gekocht) van ons werd met nieuwe BMWT-keuring geleverd maar had geen beveiliging om de wig te bedienen waardoor je met een druk op de knop de wig kon openen. Zo zijn er nog meer voorbeelden.
Ook zie je dat er per keurmeester heel verschillend word gekeken. De een is kritisch op de verplichte bestickering en niet op de correcte werking van de slangbreukventielen en andersom.

En op deze manier heb je dus naar mijn mening niks aan een keuring en lijkt het meer op een kwestie van betalen en bedanken.
Bier, patat en Rock N Roll

Gebruikersavatar
André
Forumondersteuning
Berichten: 7388
Lid geworden op: do 7 dec, 2006 11:00
Locatie: Eethen

Re: Machinekeuring, hoe en wat?

Bericht door André »

Toen ik nog op de Volvo 210 zat werd hij afgekeurd om dat er geen stickertje op zat die de hijsogen aanduidde. Dit is een stickertje van 2-3cm met een hijshaakje er aan, ten bate van de machine met een telekraan te hijsen. :mrgreen:

Ik stond die man gewoon uit te lachen toen hij het zei. ($) Sticker heeft er overigens nooit opgezeten.
Verwarring schept werk...

Lees hier de forumregels nog eens door.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Machinekeuring, hoe en wat?

Bericht door Bart »

Allemaal mooi en aardig, maar voordat er volop gekakel en gegis onstaat, zou je bijvoorbeeld ook eens contact op kunnen nemen met Stichting BMWT Keur.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
william brooymans
Forumlid
Berichten: 3730
Lid geworden op: di 3 mei, 2005 19:22
Locatie: Nieuw-vossemeer

Re: Machinekeuring, hoe en wat?

Bericht door william brooymans »

Ik heb wel eens een machinekeuring gezien die wel in de categorie "hoe het niet moet" hoort. de beste man ging de giek van de desbetreffende kraan nakijken (liebherr A900C). hij klimt bij de cabine op de giek en gaat zittend over de giek heen en inspecteert heel de giek zonder enige vorm van valbeveiliging o.i.d. lijkt mij dat als zo iemand kijkt of een machine nog veilig is om mee te werken dat hij dan ook veilig z'n werk doet of ben ik nou gek.
't komt goed

www.nelen-bv.nl

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Machinekeuring, hoe en wat?

Bericht door Bart »

De giek is geïnspecteerd daar ging het om, hoe de man dat doet (geen goed voorbeeld) is vers 2 en zijn pakkie aan.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Machinekeuring, hoe en wat?

Bericht door geertyke »

Keurmeester hoort zeker het goede voorbeeld te geven. Maar er is heel veel mis met keuringen en CE-regelgeving en de machinerichtlijn die niet kloppen. Want de Volvo sloopgieken voldoen ook niet aan de regels, terwijl ze wel goed worden gekeurd! Ook door de fabrikant. Dus wat zegt een keuring dan nog? Zo zijn er nog vele, vele voorbeelden.

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Machinekeuring, hoe en wat?

Bericht door marcel.koenen »

De BMWT keuring is een keuring die wordt uitgevoerd door medewerkers van importeurs/leveranciers/fabrikanten.

Ik voer zelf ook regelmatig BWMT keuringen uit. Zo'n keuring heeft naar mijn mening 2 belangrijke functies: Je garandeerd de klant/gebruiker dat hij met een (op dat moment) veilige machine werkt, en je werkt tevens aan de relatie met de klant. Zo kun je namelijk een advies geven op te repareren onderdelen, waardoor je voor jezelf een stukje werkgelegenheid creëert, en de klant helpt de machine productief te houden.

Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat er blijkbaar keurmeesters zijn die machines afkeuren op futteliteiten zoals stickers, kapotte lampjes etc.
Je kunt namelijk op het formulier aangeven bij "bevindingen" dat er een lamp niet brandt of een sticker ontbreekt en dat deze gerepareerd moet worden.. Dan leg je de verantwoordelijkheid bij de klant neer, zodat hij hierin actie kan ondernemen en je zelf als keurmeester zijnde "je rug vrij hebt" want ook wij kunnen steekproeven krijgen (2 keer gehad).

Als je een echt afkeurpunt vindt, waarvan je zelf zegt: dit kan niet door de beugel, dan kun je namelijk nog altijd besluiten om de machine NIET te keuren en de klant aanbieden het gebrek te repareren. Een rapport waarop staat "afgekeurd" kan bij mij namelijk niet door de beugel en als monteur zijnde ben je naar mijn mening verantwoordelijk om de machine keuringsklaar aan te bieden.

Zo werkt het bij de APK van personenwagens toch ook? Vindt men een afkeurpunt, dan wordt altijd de mogelijkheid aangeboden het euvel te repareren alvorens de auto definitief te keuren.
Al met al vind ik de BMWT keuring een zeer goede zaak.

Groet

Marcel Koenen

Gebruikersavatar
Beginneling
Forumlid
Berichten: 1371
Lid geworden op: za 26 jan, 2008 14:18
Locatie: Volendam

Re: Machinekeuring, hoe en wat?

Bericht door Beginneling »

Ik vind het keuren ook een goede zaak. Het is een extra motivatie om de spullen in orde te hebben.

Veel bedrijven willen zelf dat alles up to date is, maar er zijn er ook genoeg die denken "als het maar draait" en zeker als een betrekkelijk simpele reparatie duur uitvalt, laten ze hem het liefste niet uitvoeren.

Ik kom het zelf tegen in de grondsaneringen, dat bv een overdruksysteem niet werkt. Dan gaat de machinist ook nog draaien en liegen, terwijl dat allemaal is verzonnen voor zijn eigen veiligheid ! (I)

Ik kijk dus of de voorgeschreven filters er in zitten, naar de keuring van de kraan en van de overdruk. Als het niet klopt hoef ik geen moeilijke discussie aan te gaan, en kunnen ze mij er ook niet op aan kijken, want het staat op papier hoe het wel moet.

Gelukkig is het dankzij de keuringen meestal wel in orde (Y) , waardoor we allemaal ontspannen en niet met kromme tenen aan het werk kunnen gaan.
"Ken niet" bestaat niet.

Gebruikersavatar
atlas1302e
Starter
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 dec, 2010 12:45
Locatie: bergen op zoom
Contacteer:

Re: Machinekeuring, hoe en wat?

Bericht door atlas1302e »

Bij zo'n keuring vragen ze dan ook of de piloot van de kraan ook in het bezit is van een hijsbewijs hydraulische graafmachines..?? Gekeurde graafmachine.....en een niet gecertificeerde piloot, is dat te rijmen?
no stress

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”