Over faillisementen...

Post hier de algemene zaken over bouwmachines. Denk aan een juiste titel om zo het terugvinden te vergemakkelijken!

Moderator: Wilco

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Over faillisementen...

Bericht door Vetpot »

cjsiku schreef:En dat het gehele bestek met tekeningen, bodemmonsters, procedures en vergunningen en wat dan al niet meer "even" in een halfjaar berekend moest worden zal er misschien ook wel mee te maken hebben dat ze bepaalde dingen over het hoofd gezien hebben.
Rare situatie, je neemt een werk aan en moet vergunningen aanvragen bij je opdrachtgever, en die kan je gaan dwars liggen tot het oneindige.
Ik zou het normaal vinden dat zo'n overheid toch minstens hun eigen werk hadden gedaan, maar die willen hun vingers niet branden aan de opstandige organisaties, zoals de konijnen fok vereniging enz.
ik vind dit HEEL raar.
Maar toch denk ik dat dit onderwerp leeft binnen onze club, 340 keer bekeken binnen 18 uur, mag ik aannemen dat het leeft.
Toch had ik graag meer reacties gehad, voor mij is het gemakkelijk als gepensioneerde mag ik wel een beetje prikken :D
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
martin 520
Forumlid
Berichten: 2296
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 9:22
Locatie: Vlak bij Harlingen..
Contacteer:

Re: Over faillisementen...

Bericht door martin 520 »

Misschien weten we met zijn allen niet goed hoe het in elkaar zit Rinus.
Natuurlijk heb je het "klok en klepel" verhaal wel, en uiteraard hebben we allemaal wel eens iets gehoord en zelf ervaren, maar er zijn er maar weinigen hier die bij hen in de keuken kunnen kijken. ;S
Eerbied voor het oude......open oog voor het nieuwe..!!!

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Over faillisementen...

Bericht door Vetpot »

Bouwbranche tevreden met strategiebreuk Ballast

Joris Polman
Nieuwegein -

Met een radicale strategiebreuk creëert de noodlijdende aannemer Ballast Nedam ongewild ruimte voor concurrenten. Die conclusie trekt de bouwsector op grond van het gisteren bekendgemaakte reddingsplan voor Ballast Nedam.

Los van de complexiteit van de herfinancieringsoperatie valt vooral op dat de bouwreus uit Nieuwegein een streep zet onder de ambities om een vooraanstaande speler te blijven in de niche van grote, integrale infrastructurele projecten.

Marktkenners constateren ondertussen dat het wegvallen van Ballast Nedam in de niche van megaprojecten lucht schept voor de andere spelers. In Nederland zijn behalve Ballast Nedam onder andere BAM, Heijmans, Boskalis, Strukton en Dura Vermeer toonaangevende wegenbouwers.
Dit is een copy uit de Telgraaf, wat ik mij afvraag, wie is de volgende die deze aandacht trekt.
Gaat Ballast Nedam nu naar de riool huisaansluitingen, of welke markt gaat ze nu bedienen, om alle schulden te kunnen betalen moeten ze toch een flinke omzet en winst maken denk ik.
We zijn er nog lang vrienden, de grote vallen om en nemen de kleine mee, vele bedrijven financieren werken met uitgestelde betalingen aan onderaannemers
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Over faillisementen...

Bericht door Bart »

De werkwijze van de overheid is op zich niet vreemd of raar.
Dat kun je vergelijken met het bouwen van een woning waar jij 5 aannemers (al dan niet in combinatie) op in laat schrijven, die het het werk van A tot Z uitvoeren. Daarbij ben jij degene met de zak geld en heb je een koppel experts achter de hand die de zaken controleren.

A'j meent da'j 't kunt, moei'j 't doon, zei een Achterhoekse aannemer ooit.

Een combinatie met o.a. Ballast Nedam meenden dat ze het konden, dus ging men het werk uitvoeren.
Werk aannemen is tevens het aangaan van risico' s en de verbreding van de A15 is een bijzonder groots project.

Ik rij regelmatig over dat traject en het is knap wat men daar allemaal bouwt. Toen Ballast Nedam door de A15 dieper de problemen kwam en je vervolgens weer een keer over het traject rijdt, eens een afslag neemt, goed kijkt en de gedachten er over laat gaan, dan zie je één van de grote problemen heel duidelijk: al die partijen waar men vergunningen aan moet vragen, overleg mee moet plegen, melding moet maken, etc., etc., buitengewoon complex en tijdrovend.

Ballast Nedam is hier zelf in gestapt, heeft zelf de verantwoording genomen en wie de billen brandt, die moet op de blaren zitten. Waren er geen grote problemen op de A15 zoals nu, dan hadden we hier ook niet bij stil gestaan.

Grote Nederlandse aannemers zijn al jaren in het buitenland actief middels deelnemingen of eigen vestigingen.
Buitenlandse aannemers als Strabag buiten de deur houden klinkt nobel, maar dan heeft men boter op het hoofd.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Ron
Forumlid
Berichten: 3506
Lid geworden op: wo 9 nov, 2005 22:55
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Over faillisementen...

Bericht door Ron »

Het werk aan de A15 is geen doorsnedeproject waarbij opdrachtgever een bestek maakt en dan gaat aanbesteden op laagste prijs.
Zie verder: http://www.verbredinga15.nl/public/A15/ ... vate-.aspx

Het komt er dus op neer dat de aannemerscombinatie (weliswaar in concurrentie) een compleet plan heeft moeten maken inclusief het ontwerp, het bouwen, het financieren en het onderhoud. Opdrachtgever komt dan op basis van een puntenscore (tevoren weet je welke onderdelen hoeveel punten kunnen opleveren) op wat heet " economische meest voordelige inschrijving" (emvi). Hierbij ligt het volledig aan de aannemer(combinatie) om de vraag van de opdrachtgever zo goed mogelijk in te vullen en de risico's zodanig af te kaderen (kan door gebruik van bedrijfsspecifieke werkwijzen/materialen/e.d.) dat men het hoogste aantal punten scoort.
Het is een methode die wij in de bouw zelf ook steeds vaker meemaken. Ik heb zelfs de ervaring dat je ondanks een hogere prijs dan de concurrent, je overall meer punten scoort en daarmee dan wel de opdracht binnenhaalt.

Wat betreft BN: ik heb er destijds 7 jaar met plezier gewerkt en het is triest om te zien hoe dit bedrijf langzaamaan lijkt te verdwijnen......................
Ron van der Velpen
Hoogeveen

http://www.vandervelpen.nl

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Over faillisementen...

Bericht door Vetpot »

Ron ik begrijp de pijn die je ervaart, als een bedrijf waar je met plezier hebt gewerkt zo'n terug slag krijgt, ik heb het ook ervaren.
Hoe de toekomst er verder uit gaat zien weet ik niet, en ik denk niemand, maar dat alle klappen nog niet zijn uitgedeeld is voor mij wel duidelijk.
Dit gun je niemand.
We blijven het volgen, groetjes.
Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Re: Over faillisementen...

Bericht door kapteinron »

En faillissement is niet leuk je gunt het niemand en al te vaak gaat er veel narigheid aan voor af denk alleen maar aan de keuzes die gemaakt moeten worden. Vooral de kleine tot midden grote bedrijven die vaak heel lang in de familie zitten hebben hier mee te maken. Dingen als het zien aan komen en wanneer wat te doen en natuurlijk het trouwe personeel wat zo maar hoort dat ze morgen geen werk meer hebben.

Achter al die ellende schuilt echter nog en voor traject zie het als de startmotor van het faillissement de opmaat naar de climax.

De afgelopen jaren waren er veel faillissementen door de crisis logies ook wel want geen geld betekent geen ruimte voor uitbreiding of nieuwbouw en dat betekent geen werk voor aannemers of zzp'vers. Echter moet je hier toch opmerken dat er al te vaak iets mis was met het bedrijf.

Mis management komt ongemerkt vaak voor. Fout investeringen die hier uit voortvloeien kunnen net die laatste druppel zijn.

Te veel gokken op 1 paard is ook niet altijd goed. Als je als stratenmaker alleen maar focust op herstellen van voetpaden in 1 gemeente kun je na gaan dat je na verloop van tijd geen werk meer hebt. Als je alleen focust op het dure segment huizen loop je het risico dat de opdrachten minder worden. Als je als zzper alleen maar plinten zet zul je er nu toch achter moeten zijn dat plinten bijna niet meer worden geplaatst. Als je als minigraver verhuurder op 1 aannemer focust die het ook nog eens niet goed doet dan heb je en probleem.

Er zijn legio oorzaken en je zult ze van buiten nooit allemaal zien en zelfs als medewerker van en bedrijf zul je vaak niet in de gaten hebben wat er speelt.

Ik persoonlijk zie echter en categorie bedrijven waar Ballast Nedam ook onder valt welke en heel ander soort faillissement onder gaat. Ja natuurlijk de A15 is en groot moeilijk en gevaarlijk project echter gaan wij in Nederland zulke projecten uit de weg? Nee natuurlijk niet en we slagen ook nog eens.

Waar zit vaak het probleem? Mis management is er 1, we kennen allemaal de HSL en de Betuweroute. Stuk voor stuk zijn er zo projecten die van A tot Z fout gingen en ook overal fout gingen. En tot overmaat van ramp nog steeds fout gaan. Je kunt eigenlijk concluderen dat de huidige vorm van werken bij grote opdrachten niet goed is. Waar het aan ligt ligt het aan maar goed is het niet.

Dit is echter niet het grootste probleem. Het grootste probleem en daar mee het grootste gevaar is het moment dat word besloten naar de beurs te gaan. Aandelen verkopen en daar mee geld maar ook de mensen van het geld binnen halen. Het gaat er niet meer om hoe we de beste peroxide maken of hoe we de beste weg aan leggen of hoe we het mooiste vlakste spoor neer leggen. Het draait alleen maar om winst maken en wel zoveel mogelijk. Vroeger keek men hoe de beste constructie gemaakt kon worden. Nu zitten er mensen die niks van bouwen weten maar alles van geld verzamelen (in de eerste plaats voor zich zelf). Gaat dat in Nederland niet dan gaan we naar het buitenland. Geld overigens niet alleen voor Nederland.

Ik weet zeker dat als alle projecten de laatste 15 jaar gerealiseerd werden gemaakt zo als bv de Oosterschelde kering het heel anders had gelopen. Ballast Nedam is echter niet eens zo zeer het slachtoffer van en verkeerd project maar de honger naar geld van aandeelhouders.
ik ben gek maar niet achterlijk

Gebruikersavatar
martin 520
Forumlid
Berichten: 2296
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 9:22
Locatie: Vlak bij Harlingen..
Contacteer:

Re: Over faillisementen...

Bericht door martin 520 »

kapteinron schreef:

Dit is echter niet het grootste probleem. Het grootste probleem en daar mee het grootste gevaar is het moment dat word besloten naar de beurs te gaan. Aandelen verkopen en daar mee geld maar ook de mensen van het geld binnen halen. Het gaat er niet meer om hoe we de beste peroxide maken of hoe we de beste weg aan leggen of hoe we het mooiste vlakste spoor neer leggen. Het draait alleen maar om winst maken en wel zoveel mogelijk. Vroeger keek men hoe de beste constructie gemaakt kon worden. Nu zitten er mensen die niks van bouwen weten maar alles van geld verzamelen (in de eerste plaats voor zich zelf). Gaat dat in Nederland niet dan gaan we naar het buitenland. Geld overigens niet alleen voor Nederland.

Ik weet zeker dat als alle projecten de laatste 15 jaar gerealiseerd werden gemaakt zo als bv de Oosterschelde kering het heel anders had gelopen. Ballast Nedam is echter niet eens zo zeer het slachtoffer van en verkeerd project maar de honger naar geld van aandeelhouders.
En daar sla je precies de spijker op zijn kop met een hele grote hamer Ron.
Eerbied voor het oude......open oog voor het nieuwe..!!!

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Over faillisementen...

Bericht door Bart »

Als een bedrijf een bepaalde grootte heeft bereikt en men wil verder, ziet groeikansen en daarvoor meer vreemd vermogen moet aan trekken, dan zal met toch wat moeten. Een beursgang kan een middel zijn en ook dat kan het gevolg hebben zoals Kapteinron beschreef. Kijk maar naar van Gansewinkel in de afgelopen jaren, ook zo'n mooi voorbeeld.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
martin 520
Forumlid
Berichten: 2296
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 9:22
Locatie: Vlak bij Harlingen..
Contacteer:

Re: Over faillisementen...

Bericht door martin 520 »

Bart schreef:Als een bedrijf een bepaalde grootte heeft bereikt en men wil verder, ziet groeikansen en daarvoor meer vreemd vermogen moet aan trekken, dan zal met toch wat moeten. Een beursgang kan een middel zijn en ook dat kan het gevolg hebben zoals Kapteinron beschreef. Kijk maar naar van Gansewinkel in de afgelopen jaren, ook zo'n mooi voorbeeld.
Bart, het zal misschien ouderwets klinken, maar ik zeg maar zo; schoenmaker blijf bij je leest, en dat is een werk maken. Laat je bedrijf niet afhankelijk zijn van beurzen, want resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Eerbied voor het oude......open oog voor het nieuwe..!!!

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”