Veilig(er) werken met graafmachines

Post hier de algemene zaken over bouwmachines. Denk aan een juiste titel om zo het terugvinden te vergemakkelijken!

Moderator: Wilco

Advertentie post before
cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door cjsiku »

Om het echt veilig te doen zou je er ook voor kunnen opteren om aan elk bak een hijsoog te lassen, en dan met de ketting. Dan kan je er eventueel nog 2 naast elkaar meenemen.
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door bvvoorst »

Nog eens een aandachtpuntje Henk;
Uiteraard is de hiernaast staande afbeelding de belangrijkste maatregel om in elk geval persoonlijk letsel te voorkomen.
Die bewuste afbeelding in je stuk en alsmede vele anderen symbolen, zoals de twee hieronder (sorry voor de kwaliteit), zijn natuurlijk nodig.
Maar ik vraag me vaak af; hoeveel mensen kennen de betekenis van al die verschillende pictogrammen? De mensen die zich alle dagen met machines bezig houden kunnen er vaak nog wel iets van maken, maar de omstanders die juist gewaarschuwd moeten voor de gevaren die ze niet zien, zullen absoluut niet geïnformeerd worden door deze, voor hen niet te begrijpen, symbolen...
De bekende tekst "Verboden binnen het draaibereik van deze machine te komen" kom je steeds minder tegen, maar vond ik altijd wel het meest duidelijk.
warn3.jpg
warn3.jpg (42.37 KiB) 3099 keer bekeken
Veni Vidi Excavati

Gebruikersavatar
Henk Wijnholds
Starter
Berichten: 143
Lid geworden op: za 1 feb, 2014 22:17
Locatie: Het leukste dorp van Drenthe, Annen!
Contacteer:

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door Henk Wijnholds »

sjampowww schreef:
Ik vind het een mooi verhaal henk, ik kan dr alleen niet echt in terug vinden hoe het wel zou moeten?
De enige manier die geopperd word is een knijperauto laten rijden, wat volgens mij een erg onpraktische manier is voor de meeste .
Of lees ik het stukje nou helemaal verkeerd?
Ik denk dat je het wel goed gelezen hebt. Het zal dan wel een knijperauto zonder knijper worden want met een knijper mag je de bakken ook niet oppakken, jaja zo blijf je bezig.. En er zit wel vaker verschil tussen wat mag, en wat praktisch is.

Gebruikersavatar
Henk Wijnholds
Starter
Berichten: 143
Lid geworden op: za 1 feb, 2014 22:17
Locatie: Het leukste dorp van Drenthe, Annen!
Contacteer:

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door Henk Wijnholds »

draaibereik.jpg
draaibereik.jpg (2.15 KiB) 3052 keer bekeken
Stickers zoals deze heb ik ook op de machine. Het probleem is dat niemand zich er van bewust is. Ik denk zelfs dat omstanders die niets met deze machines van doen hebben, er nog beter op letten dan diegene die er dagelijks mee omgaat.

Waar ik momenteel werk hebben ze de regel dat er altijd iemand bij de kraan moet staan. En buiten het draaibereik blijven?

Als ik tegenwoordig bezig ben met schotten, rijplaten of weet ik veel wat, waarvan ik denk dat er wel eens iets mis zou kunnen gaan spreek ik met de aangewezen persoon af dat hij op afstand achter de kraan gaat staan en zorgt dat er niemand in de buurt komt. Je ziet het veel te vaak dat bij het leeg lepelen van een vracht rijplaten een paar mensen er vlakbij staan te praten. Wat heeft dat voor zin? Ga 20 meter verderop staan!

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door Bart »

Ben,

De pictogrammen in plaats van een sticker met tekst voldoen aan ISO7010 norm. Deze norm is enkele jaren terug ook overgenomen door de o.a. de NEN. Aangezien tekststickers niet volgens een vast format werden opgemaakt en je teksten op vele manieren kunt schrijven voor het zelfde doel (waarschuwing, verbod) heeft men besloten om internationaal uniforme pictogrammen gaan voeren.
Als men allemaal deze pictogrammen gaat toepassen, zou dit tot een betere communicatie en veiligere werkomstandigheden kunnen leiden. De noodzaak om bij pictogrammen verschillende teksten in meerdere talen te plaatsen, zodat elke werknemer de pictogrammen begrijpt, zal ook hierdoor minder noodzakelijk gaan worden.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Henk Wijnholds
Starter
Berichten: 143
Lid geworden op: za 1 feb, 2014 22:17
Locatie: Het leukste dorp van Drenthe, Annen!
Contacteer:

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door Henk Wijnholds »

Ja Erwin. Dat met die strop daar twijfel ik zelf ook nog steeds over. Ik kan echter wel vinden wat valt onder graafgerelateerd hijsen maar niet dat daar uitzonderingen op zijn zoals het hijsen van de eigen bakken. Maar goed, misschien staat het wel ergens..
Een bak hijsen met een hijsband aan een graafmachine mag. (mits er een LMB op zit)

Hier de regels nog eens op een rijtje;
http://grondverzetmachines.blogspot.nl/ ... egels.html

nielsatlas
Starter
Berichten: 114
Lid geworden op: za 4 mei, 2013 19:30

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door nielsatlas »

Zonder LMB mag je toch ook wel hijsen, dacht ik? Hier in de buurt heeft niemand een LMB, en iedereen hijst wel, ook putten etc.

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door cjsiku »

Tussen doen en mogen zit een groot verschil Niels.
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

312litronic
Starter
Berichten: 59
Lid geworden op: di 21 nov, 2006 20:00
Locatie: deurne

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door 312litronic »

Uhm.... Is deze discussie niet wat ver doorgeschoten? Heel Nederland rijd met bakken rond al dan niet opgeschept. Ik maak me meer zorgen over de snelwissel, waar nog veel mee fout kan gaan.....

Gebruikersavatar
Jantje
Forumlid
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 16 okt, 2005 12:10
Locatie: Numansdorp

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door Jantje »

En wat kan er, volgens jou, allemaal fout gaan met de snelwissel?
--- Als je je werk ziet, ben je nooit te duur ---

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”