Veilig(er) werken met graafmachines

Post hier de algemene zaken over bouwmachines. Denk aan een juiste titel om zo het terugvinden te vergemakkelijken!

Moderator: Wilco

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Henk Wijnholds
Starter
Berichten: 143
Lid geworden op: za 1 feb, 2014 22:17
Locatie: Het leukste dorp van Drenthe, Annen!
Contacteer:

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door Henk Wijnholds »

Klopt Ben. En omdat de meeste bedrijven het toch zonde vinden van het geld om geluidmetingen te doen heb ik de toolbox maar wat praktischer bedacht. We weten immers wel wat veel lawaai maakt, tref daar dan de maatregelen voor. Zo voorkom je toch al veel ellende.

Gebruikersavatar
Jantje
Forumlid
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 16 okt, 2005 12:10
Locatie: Numansdorp

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door Jantje »

Ik ben op een nieuwbouw op Shell bezig. Daar is het verplicht om gehoorbescherming te dragen tijdens het werk, ook al is er minder geluid dan 80 Dba. Men is overal bezig, de één met boren, de ander met een trilplaat en een derde weer met een slijptol.
Zo wil Shell voorkomen dat we gehoorschade oplopen tijdens ons werk.
--- Als je je werk ziet, ben je nooit te duur ---

johan de volvo man
Forumlid
Berichten: 3554
Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
Locatie: rouveen

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door johan de volvo man »

Is ook wel zo , hoevaak gebeurd het niet dat er in de werkplaats iemand aan het slijpen is met oorkappen op . En de collega,s zonder gehoor bescherming iets verderop bezig zijn .
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .

Gebruikersavatar
hannes
Forumlid
Berichten: 3260
Lid geworden op: wo 26 aug, 2009 18:14
Locatie: sluiskil
Contacteer:

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door hannes »

Ik heb altijd oorkappen in de kraan liggen liggen. Als er iemand in de buurt aan het trillen of slijpen is zet ik ze op. Heb je je leven lang plezier van...

Gebruikersavatar
Henk Wijnholds
Starter
Berichten: 143
Lid geworden op: za 1 feb, 2014 22:17
Locatie: Het leukste dorp van Drenthe, Annen!
Contacteer:

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door Henk Wijnholds »

Ik heb al bij meerdere aannemers de Toolbox of Safety-Alert gehad waarin ons wordt uitgelegd hoe je bakken op een veilige manier moet verplaatsen. Ik heb wat moeite met de geadviseerde veilige manier maar ben misschien wel de enige.

Daarom heb ik de regelgeving erbij gepakt en opgeschreven wat volgens mij kan en mag. Zeg het maar als ik me vergis of iets vergeten ben. Goede ideeën zijn ook welkom.

Ter info: http://veiligbakkenverplaatsen.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Erwin
Forumondersteuning
Berichten: 2000
Lid geworden op: zo 3 dec, 2006 22:38
Locatie: Sinderen
Contacteer:

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door Erwin »

Prima Henk. (Y)
Wat ik wel vreemd vind dat je een bak niet met een strop op mag pakken? Een kraanbak hoort toch bij de kraan?
Wat misschien nog wel bij de voorwaarde kan wanneer je een bak toch aan de oren oppakt is dat je de bak zo laag mogelijk bij grond houdt. Dan verklein je het risico dat wanneer een bak er toch afglijd niet ook nog eens een eind weg rolt met alle gevolgen van dien.
Weet wat kan en mag op BMF.
Lees de
Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Henk Wijnholds
Starter
Berichten: 143
Lid geworden op: za 1 feb, 2014 22:17
Locatie: Het leukste dorp van Drenthe, Annen!
Contacteer:

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door Henk Wijnholds »

Ja Erwin. Dat met die strop daar twijfel ik zelf ook nog steeds over. Ik kan echter wel vinden wat valt onder graafgerelateerd hijsen maar niet dat daar uitzonderingen op zijn zoals het hijsen van de eigen bakken. Maar goed, misschien staat het wel ergens..

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door geertyke »

Hijsen van graafbakken en aanbouwdelen valt lijkt me toch wel onder graafgerelateerd werk. Maar met strop of ketting hijsen met scherpe hoeken is ook eigenlijk niet zoals het bedoeld is. Dan zul je toch echt frame moeten maken met hijspunt zoals onderstaand voorbeeld. Zo hoor je dan veilig bakken te hijsen.
Bijlagen
hijsframe graafbakken.JPG
hijsframe graafbakken.JPG (351.26 KiB) 2558 keer bekeken

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door cjsiku »

Ik zeg, gewoon vast lassen die bakken. Lekker makkelijk en dan kan er ook niets mis gaan.
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

Gebruikersavatar
sjampowww
Starter
Berichten: 224
Lid geworden op: do 6 apr, 2006 18:01
Locatie: Avenhorn
Contacteer:

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door sjampowww »

Henk Wijnholds schreef:Ik heb al bij meerdere aannemers de Toolbox of Safety-Alert gehad waarin ons wordt uitgelegd hoe je bakken op een veilige manier moet verplaatsen. Ik heb wat moeite met de geadviseerde veilige manier maar ben misschien wel de enige.

Daarom heb ik de regelgeving erbij gepakt en opgeschreven wat volgens mij kan en mag. Zeg het maar als ik me vergis of iets vergeten ben. Goede ideeën zijn ook welkom.

Ter info: http://veiligbakkenverplaatsen.blogspot.nl/
Ik vind het een mooi verhaal henk, ik kan dr alleen niet echt in terug vinden hoe het wel zou moeten?
De enige manier die geopperd word is een knijperauto laten rijden, wat volgens mij een erg onpraktische manier is voor de meeste .
Of lees ik het stukje nou helemaal verkeerd?
Houd moet , komt goed

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”