Aanhangwagens, beremming, aslasten, wet- en regelgeving
Moderator: Wilco
Advertentie post before
Re: Hoe het niet moet - deel 10
Bart ik denk dat jij ook over toekomstige regelgeving beschikt.
Ik neem aan dat er een overgang periode bestaat van een aantal jaren, stel ik koop nu een aanhanger kar, waarvan ik 8 jaar gebruik van wil maken.
Dat betekend dat er dus nu al een nieuw remsysteem op moet worden gebouwd, of hij moet na 2019 omgebouwd worden, voor de resterende gebruiks tijd.
En dan is het waarschijnlijk niet meer economisch verantwoord om deze opbouw nog te doen.
Ik had vroeger onderaan mijn leveringsopdrachten hier een PS voor gemaakt, zodat een leverantie uitgevoerd moest worden naar de toekomstige bekende normen, en toch werd ik gen....d
Groetjes Rinus
Ik neem aan dat er een overgang periode bestaat van een aantal jaren, stel ik koop nu een aanhanger kar, waarvan ik 8 jaar gebruik van wil maken.
Dat betekend dat er dus nu al een nieuw remsysteem op moet worden gebouwd, of hij moet na 2019 omgebouwd worden, voor de resterende gebruiks tijd.
En dan is het waarschijnlijk niet meer economisch verantwoord om deze opbouw nog te doen.
Ik had vroeger onderaan mijn leveringsopdrachten hier een PS voor gemaakt, zodat een leverantie uitgevoerd moest worden naar de toekomstige bekende normen, en toch werd ik gen....d
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.
- bvvoorst
- Forumlid
- Berichten: 1830
- Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Hoe het niet moet - deel 10
Waarom is dat Bart? En moet dat dan luchtgeremd gaan worden?Na 2019 mogen landbouwtrekkers en bosbouwvoertuigen niet meer worden uitgerust met hydraulische aanhangwagen beremming.
Veni Vidi Excavati
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Hoe het niet moet - deel 10
Zonder lucht kom je met een aanhanger,kar,oplegger of wat dan ook niet van zijn plek omdat de lucht namelijk de veer moet compenseren die de boel op de rem zet/houdt bij luchtgeremd materieel. Bij een eventuele slangbreuk slaan de remmen dus direct aan. Dit principe, fail safe, wordt al vele tientallen jaren toegepast bij de spoorwegen.bvvoorst schreef:Waarom is dat Bart? En moet dat dan luchtgeremd gaan worden?Na 2019 mogen landbouwtrekkers en bosbouwvoertuigen niet meer worden uitgerust met hydraulische aanhangwagen beremming.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Hoe het niet moet - deel 10
Nee, de te brede landbouwvoertuigen moeten aangepast worden aan de wettelijke eisen die voor het gewone vrachtverkeer gelden. Gelijke monniken gelijke kappen.katodriver schreef:Maar peter en vincent moeten dan de vrachtauto's ook aangepast worden om over deze b wegen te kunnen rijden?
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Hoe het niet moet - deel 10
Ben,
Hier het ingescande artikel uit Grondig nr. 8, wat van toepassing is op de bekende grote wagens.
Bron: Grondig, vakblad Cumela.
Hier het ingescande artikel uit Grondig nr. 8, wat van toepassing is op de bekende grote wagens.
Bron: Grondig, vakblad Cumela.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
- bvvoorst
- Forumlid
- Berichten: 1830
- Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Aanhangwagens, beremming, aslasten, wet- en regelgeving
Het zal wel de nodige hoofdbrekens geven en veel werk voor de aanpassingen, maar wel beter voor de verkeersveiligheid.
Bedankt voor de lectuur Bart.
Bedankt voor de lectuur Bart.
Veni Vidi Excavati
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Aanhangwagens, beremming, aslasten, wet- en regelgeving
Graag gedaan Ben, laten we het maar delen.
Er zal het nodige moeten worden aangepast en dat zal ook de nodige kosten met zich mee brengen.
Persoonlijk vind dat de Duitsers het over het algemeen goed geregeld hebben, je weet precies waar je aan toe bent en daar moeten we in Nederland ook naar toe. Ook m.b.t. controle en handhaving.
Naar wat ik begrepen heb zal e.e.a. mogelijk ook van toepassingen kunnen worden op de MMBS (Motorrijtuig Met Beperkte Snelheid).
Een bakkenwagen achter een mobiele graafmachine weegt al gauw 4-8 ton en gaat met een rijsnelheid van +/- 30-35 km/u of meer over de weg. Een wagen achter een wiellader met rijplaten of balen fourage nog veel meer en daarmee worden gemakkelijk rijsnelheden van 40 km/u of meer gehaald. De totale voertuiggewichten lopen dan ook al gauw op.
Hierover heb ik vragen gesteld en hoop ik nog antwoord op te krijgen.
Er zal het nodige moeten worden aangepast en dat zal ook de nodige kosten met zich mee brengen.
Persoonlijk vind dat de Duitsers het over het algemeen goed geregeld hebben, je weet precies waar je aan toe bent en daar moeten we in Nederland ook naar toe. Ook m.b.t. controle en handhaving.
Naar wat ik begrepen heb zal e.e.a. mogelijk ook van toepassingen kunnen worden op de MMBS (Motorrijtuig Met Beperkte Snelheid).
Wielladers en mobiele graafmachines vallen onder MMBS ingericht als rijdend werktuig.Rijdend werktuig: bedrijfsauto of motorrijtuig met beperkte snelheid, ingericht voor het uitvoeren van in hoofdzaak andere werkzaamheden dan het vervoer van goederen of personen;
Een bakkenwagen achter een mobiele graafmachine weegt al gauw 4-8 ton en gaat met een rijsnelheid van +/- 30-35 km/u of meer over de weg. Een wagen achter een wiellader met rijplaten of balen fourage nog veel meer en daarmee worden gemakkelijk rijsnelheden van 40 km/u of meer gehaald. De totale voertuiggewichten lopen dan ook al gauw op.
Hierover heb ik vragen gesteld en hoop ik nog antwoord op te krijgen.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
-
- Starter
- Berichten: 114
- Lid geworden op: za 4 mei, 2013 19:30
Re: Aanhangwagens, beremming, aslasten, wet- en regelgeving
Alleen kijkt men in Europa dan niet naar voertuigen zoals mesttanks, die bijvoorbeeld 4 wielen naast elkaar hebben, deze zouden dan 14 ton mogen wegen totaal, 10 ton aslast en 4 ton kogeldruk, en als je dan een 14 of 18kuubs tank hebt (Kaweco double twin shift), met een zware zodenbemester, dan kun je halve tankjes rijden. Of van die drieassige mesttanks, die dan totaal 34 ton mogen wegen, en dan 25, 30 kuub meenemen. Lijkt mij daarom logischer, dat men per product, welke toch gekeurd moet worden, opmaakt hoeveel ton deze technisch kan hebben en dan wettelijk mag wegen.
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Aanhangwagens, beremming, aslasten, wet- en regelgeving
Dan zou je Hero Dijkema van Cumela Nederland eens moeten raadplegen, die kan je daar veel over vertellen.
De wetgever en RDW zouden nog het e.e.a. in onderzoek hebben met betrekking tot bepaalde voertuigen en aanhangers en de Nederlandse wet- en regelgeving.
De wetgever en RDW zouden nog het e.e.a. in onderzoek hebben met betrekking tot bepaalde voertuigen en aanhangers en de Nederlandse wet- en regelgeving.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
Re: Aanhangwagens, beremming, aslasten, wet- en regelgeving
Bart ik heb in het verleden ook reacties proberen uit te lokken, i.v.m. over-lengte, viewtopic.php?f=188&t=8638&start=10
maar kreeg geen bijval, ik heb de indruk dat het niemand interesseert, tot dat er bekeurt word, en dat schijnt niet te gebeuren dus, is het gemeen goed geworden.
die onderzoeken van RDW, had ik geen vat op.
ik had in die tijd sterk de indruk dat er een container extra bier met het zelfde transport, naar de haven de enigste doelstelling was.
Groetjes Rinus
maar kreeg geen bijval, ik heb de indruk dat het niemand interesseert, tot dat er bekeurt word, en dat schijnt niet te gebeuren dus, is het gemeen goed geworden.
die onderzoeken van RDW, had ik geen vat op.
ik had in die tijd sterk de indruk dat er een container extra bier met het zelfde transport, naar de haven de enigste doelstelling was.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.