Plan Lievense

Post hier de algemene zaken over bouwmachines. Denk aan een juiste titel om zo het terugvinden te vergemakkelijken!

Moderator: Wilco

Plaats reactie
Advertentie post before
Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Plan Lievense

Bericht door Vetpot »

Ik hoorde deze week dat Minister Kamp het deksel op zijn neus kreeg, en ook het windmolenplan weer uitgesteld word.
Persoonlijk heb ik niet echt het idee dat windenergie onze stoommachines zou kunnen vervangen, omdat de wind niet op afroep inzetbaar is, en wel energie levert op momenten dat wij er minder behoefte aan hebben.
En stoom een grote reactietijd vraagt, al bij al denk ik nog dikwijls terug op het plan Lievense, wat al een paar keer is onderzocht en weer van tafel geveegd, maar als je kijkt wat het voor inzet zou vragen aan materieel en Nederlandse kennis, vind ik het nog steeds een geniaal plan.
Natuurlijk zal het een hoop geld kosten, maar ik denk dat het rendement vooraf goed voorspelbaar is, en alle centjes lekker in ons eigen Nederlandse bedrijven kunnen blijven.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_Lievense
Nog fijne Kerstdagen.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

ScaniaV8
Starter
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 8 sep, 2013 15:34
Locatie: Beilen

Re: Plan Lievense

Bericht door ScaniaV8 »

In Zwitserland doen ze dit al jaren en op grote schaal. Als de stroom goedkoop is pompen ze water naar boven in de stuwmeren en als de vraag groot is en de stroom duur dan wordt er stroom geproduceerd door water uit de stuwmeren te gebruiken. Uiteraard worden de stuwmeren ook door water uit riviertjes en gletsjers gevuld.
De oudjes doen het nog best.

Gebruikersavatar
HaWa
Starter
Berichten: 413
Lid geworden op: wo 5 jul, 2006 18:16
Locatie: Breezand
Contacteer:

Re: Plan Lievense

Bericht door HaWa »

De Noren en de Duitsers doen dit ook samen. Zal het hoogte verschil met het markenmeer en de buitenkant niet te klein zijn ?
ik ben niet nieuwsgierig maar wil wel alles graag weten.

www.fiat-ritmo.4t.com
www.fiatritmo.nl

Gebruikersavatar
ET
Forumlid
Berichten: 2596
Lid geworden op: zo 1 apr, 2007 21:36
Locatie: Den Haag

Re: Plan Lievense

Bericht door ET »

Het is mooi plan . Allen de aanleg kosten hé. Die zullen niet mals zijn.
De landen die bergen hebben kunnen het makkelijker doen om dat die het hoogte verschil al van nature hebben.
Groetjes Eddie.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Plan Lievense

Bericht door Vetpot »

Deze man was zijn tijd ver vooruit, en wij Nederlanders hebben al deze technologie in eigen huis
Bijlagen
Schermopname (33).png
Schermopname (33).png (407.21 KiB) 3175 keer bekeken
Beter in een keer goed gedaan.

sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Re: Plan Lievense

Bericht door sytzecat »

Dat windpark hoeft dan geen stroom molen te zijn, kan een gewone goedkopere water molen zijn!!! Die grote wind turbines kunnen echt niet rendabel gemaakt worden als er geen subsidie is en een watermolen wel! Dus mechanisch het water verpompen met watermolens!
Sytzecat

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”