Verzekering graafschade zzp

Post hier de algemene zaken over bouwmachines. Denk aan een juiste titel om zo het terugvinden te vergemakkelijken!

Moderator: Wilco

Advertentie post before
bullie
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 11 jan, 2015 13:30

Verzekering graafschade zzp

Bericht door bullie »

Hallo mede forumers.

Ik ben mij aan het oriënteren om zzp er te worden.
En mij enkel als machinist te verhuren.

Nu heb ik een vraag wat betreft schade aan kabels en leidingen.


Heb je een aparte verzekering nodig voor graaf schade?

Of valt mogelijke schade onder je aansprakelijkheids verzekering?

Of kun je niet aansprakelijk worden gesteld omdat je in opdracht "van" werkzaamheden verricht?

En kun je op de èèn of andere manier meer dan 70% voor 1 opdrachtgever werken?

D.m.v. levering van goederen bij de factuur op te zetten?

Zoals: communicatie apparatuur (27 mc bak) etc.



(De factuur naar meerdere bv's sturen van dezelfde opdrachtgever ben ik mij van bewust, maar is niet altijd mogelijk.)
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.


Mvg

Gerko

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Verzekering graafschade zzp

Bericht door cjsiku »

Verschilt per verzekering of graafschade onder de aansprakelijkheidsverzekering valt of niet. Als je je werkzaamheden zo accuraat mogelijk beschrijft geven ze jou een polis op maat, vaak zit graafschade daar wel bij inbegrepen.

En wat je zegt over leverantie van spullen is mogelijk. Maar wat schiet je daar mee op ?
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

bullie
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 11 jan, 2015 13:30

Re: Verzekering graafschade zzp

Bericht door bullie »

Bedankt voor je reactie!

Ik moet gewoon even informeren naar een polis op maat dus.

Ik kan waarschijnlijk voor 80% voor 1 opdrachtgever aan de gang.

Ik heb wel is gehoord dat je als je leverantie van gereedschap etc bij de factuur opzet, je niet opgemerkt wordt als schijn zelfstandige.

Dit verhaal lijkt mij zeer sterk, dus ben ik benieuwd naar jullie ervaringen daarmee.

Gr gerko

Gebruikersavatar
Jantje
Forumlid
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 16 okt, 2005 12:10
Locatie: Numansdorp

Re: Verzekering graafschade zzp

Bericht door Jantje »

Als je bij een ander op zijn machine zit, is een verzekering voor graafschade niet nodig. De machine is immers verzekerd.
Wel is het raadzaam om een aansprakelijkheidsverzekering te nemen.
Dit jaar wordt er nog niet gecontroleerd door de belastingdienst hoeveel je bij een opdrachtgever zit. Het komt er op neer dat er vanaf volgend jaar met model contracten gewerkt moet gaan worden. Dit kun je het beste op de site van de belastingdienst maar eens opzoeken.
Ook op de site van de kamer van koophandel kun je veel informatie vinden.
Ik zou mezelf maar eens goed verdiepen in deze materie en ook advies inwinnen bij je boekhouder. Er komt meer bij kijken dan menigeen denkt. :)
--- Als je je werk ziet, ben je nooit te duur ---

bullie
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 11 jan, 2015 13:30

Re: Verzekering graafschade zzp

Bericht door bullie »

Bedankt voor je reactie!

Heb nog niks concreets, ben nog steeds in vast dienstverband.

Maar er kriebelt wel iets...

Ik ga me is wat meer inlezen!

Bedankt

Gr gerko

Gebruikersavatar
André
Forumondersteuning
Berichten: 7388
Lid geworden op: do 7 dec, 2006 11:00
Locatie: Eethen

Re: Verzekering graafschade zzp

Bericht door André »

Jantje schreef:Als je bij een ander op zijn machine zit, is een verzekering voor graafschade niet nodig. De machine is immers verzekerd.
Zo zwart-wit mag je dit zeker niet stellen Jantje, de veroorzaker is nog altijd aansprakelijk.

Wie is de veroorzaker? De machine... of de man die de machine bediend?

Ik zou jezelf maar eens goed verdiepen in de WION wetgeving betreffende aansprakelijkheid bij graafschade, publicatie 500 van het CROW is daarbij een goed hulpmiddel. (Y)
Verwarring schept werk...

Lees hier de forumregels nog eens door.

Gebruikersavatar
Jantje
Forumlid
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 16 okt, 2005 12:10
Locatie: Numansdorp

Re: Verzekering graafschade zzp

Bericht door Jantje »

Het is niet dat ik het zo zwart/wit zie. Daarom moet je ook altijd een aansprakelijkheidsverzekering nemen. Ook zal je zelf wel aan bepaalde verplichtingen moeten voldoen om graafschade te voorkomen. Maar ook de rol in de graafketen is van belang. Hoe het allemaal afloopt in geval van schade, is geen materie om hier "even" te behandelen.
Laatst gewijzigd door Jantje op zo 19 mar, 2017 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
--- Als je je werk ziet, ben je nooit te duur ---

Gebruikersavatar
DennisdB
Starter
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 20:02
Locatie: Zaamslag

Re: Verzekering graafschade zzp

Bericht door DennisdB »

Als je 80% voor één opdrachtgever kan gaan werken kan je beter bij die opdrachtgever in dienst gaan. Daar is de opzet van zzp niet voor bedoeld. Ik verwacht dat de overheid er in de toekomst er steeds meer op gaat controleren.

Gebruikersavatar
hannes
Forumlid
Berichten: 3260
Lid geworden op: wo 26 aug, 2009 18:14
Locatie: sluiskil
Contacteer:

Re: Verzekering graafschade zzp

Bericht door hannes »

Ik heb laatst met mijn eigen geaafmachine een huisaansluiting gas geraakt. Ik was aan het werk in opdracht van een aannemingsbedrijf. Ik heb de rekening van de reparatie aan de gasleiding naar mijn verzekering gestuurd. Die zeggen dat de opdrachtgever verantwoordelijk is en niet ik. Ik dacht altijd dat de schade verhaalt werd op de machine waarmee het veroorzaakt is maar dat blijkt niet zo te zijn...

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Re: Verzekering graafschade zzp

Bericht door kapteinron »

Vorig jaar ben ik hier over iets tegen gekomen maar kan het even niet weer vinden. Het ging ook over en schade gemaakt door iemand die werd in gehuurd maar de verzekeraar van deze inhuurkracht wilde niks vergoeden om dat de opdrachtgever verantwoordelijk is. Hier werd geredeneerd dat de opdrachtgever aan moet geven hoe er gewerkt moet worden en waar kabels en leidingen liggen. De rechter heeft deze verzekeraar in het gelijk gesteld.

Misschien kun je in offertes en contracten wat kleine lettertjes plaatsen omtrent de verantwoordelijkheid voor de opdrachtgever wat betreft graafschades en bv het verstrekken van goed goed geïnformeerde grondwerkers.
ik ben gek maar niet achterlijk

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”