Hoe groen is groen?

Post hier de algemene zaken over bouwmachines. Denk aan een juiste titel om zo het terugvinden te vergemakkelijken!

Moderator: Wilco

Advertentie post before
johan de volvo man
Forumlid
Berichten: 3554
Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
Locatie: rouveen

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door johan de volvo man »

Ik denk dat electrisch wel efficienter is , ook al moet dat natuurlijk ook opgewekt en getransportteerd worden . Maar dat moet met fosiele brandstoffen ook . Voordeel van electrisch vind ik als je niets nodig bent verbruik je ook niets . Nadeel is natuurlijk dat je tot nu toe met diesel of vergelijkbaar veel flexibeler bent .
En misschien nog een voordeel , de paar centrales zullen misschien makkelijker duurzaam te maken dan duizendtal van machines en transportmiddelen .
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door bvvoorst »

De efficiëntie is zeker wel plaatsgebonden;een kraan zoals bij Hoeben is simpel te voorzien van een kabel en kan draaien.
Ook "kleine" transportmogelijkheden zoals auto's, heftrucks, golfkarretjes, maar bijvoorbeeld ook bussen op een vliegveld zijn efficiënt in te zetten omdat de accucapaciteit ten opzichte van het gewicht ervan nog energie-rendabel is.
Zou je een vrachtwagen van 50 ton elektrisch willen aandrijven dan heb een gigantisch accupakket nodig of een heel lang snoer; zie de trolleybussen in Arnhem. Ik ben niet op de hoogte wat betreft hybride aandrijving is het zwaar transport maar ben wel benieuwd of dit in de toekomst nog een mogelijkheid is. In de machinebouw wordt er al wel het één en ander in geprobeerd, dus dat kan zich dan bewijzen.
Veni Vidi Excavati

Warhamstr
Starter
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 4 aug, 2010 12:13

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door Warhamstr »

Vetpot schreef:Ja Albert ik herken en weet dat jij ook een oude rot bent in het vak, blij dat je terug bent en reageert.
Maar ik en wij allemaal lezen dat elektrische energie waar je het ook toepast, zaligmakend is ...
Het enige is dat elektrische energie groen opgewekt _kan_(!!) worden. (hiermee zeg ik dus niet dat alle elektrische energie groen opgewekt word!)
Als je dus in de (nabije) toekomst kijkt krijg je een utopie waarbij alle elektrische apparatuur en machines draaien op groen opgewekte elektriciteit.
En alle niet elektrische machines een minimum aan (fossiele) brandstof verbruikt, met een zo schoon mogelijke verbranding.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door Vetpot »

Zouden we dan toch nog een kans maken om dit project te mogen maken, ergens in binnen of buiten water.
viewtopic.php?f=8&t=35734
Ik heb het gevoel dat het steeds korter bij komt.
Gr. Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Warhamstr
Starter
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 4 aug, 2010 12:13

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door Warhamstr »

Vetpot schreef:Zouden we dan toch nog een kans maken om dit project te mogen maken, ergens in binnen of buiten water.
viewtopic.php?f=8&t=35734
Ik heb het gevoel dat het steeds korter bij komt.
Gr. Rinus
Dit doen we nu al. Via een finaciele constructie pompen we bij over capaciteit een groot stuwmeer ergens in Noorwegen vol water. In de piekuren kunnen we daar weer stroom opwekken door dat meer door turbinaes leeg te laten lopen.

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door geertyke »

Alleen brandstofverbruik zegt niets. Het gaat om het rendement wat je eruit haalt! Voor sommige werkzaamheden heb je nu eenmaal meer energie nodig om ook productie te maken. Kan je wel een hele zuinige machine hebben, maar in het algemeen worden in nieuwe machines te lichte motoren gestopt en moeten met hoog toerental werken om aan vermogen te komen. Maar de levensduur van motoren is vele malen korter... en zeker op dit moment... ontwikkeling gaat zo snel..welke fabrikant levert nu wel de meest probleemloze motoren...

Verbruik is een getal. Maar moet wel in verhouding zijn tot productie. Als machine zuinig is, en je hebt helft minder kracht en productie..... moet je het dubbele weer draaien. En moet je het ook goed omrekenen. Dan kan machine welke iets meer verbruikt en meer productie doet, uiteindelijk toch zuiniger zijn. Dat kan gerust met oude motor zijn.

Zeker voor machines in de sloop... aanbouwdelen hebben liters nodig.Vele fabrikanten hebben bij ontwikkeling te veel gedacht aan alleen scheppen en uitstoot.... dus ook minder vermogen uit motor en minder liters... een graafmachine is toch om te scheppen.... Ga dan eens een aanbouwdeel eraan hangen welke zijn liters en druk nodig heeft.... Zonder de juiste liters.. werkt schaar ook minder krachtig en snel en stort je productie ook in. Dan speelt meer alleen het verbruik een cruciale rol. En merk A kan dan in grondwerk zuinig en geschikt zijn... maar voor dit werk totaal niet en juist niet zuinig. Dus het hangt ook echt totaal af van de aard van de werkzaamheden... Een juist en goed onderhouden aanbouwdeel kan juist daarbij wel weer een grote rol spelen bij het verbruik.

Verbruik alleen zegt niets. Wel het rendement/productie per liter diesel. En je kan soms door slim en efficiënt te werken met oude machines soms nog wel eens zuiniger en minder uitstoot hebben als onrendabel en onefficient met nieuwe machines waarmee men pocht hoe duurzaam ze niet zijn. En daar is ook nog veel te halen....

freesmachinist
Starter
Berichten: 696
Lid geworden op: vr 7 nov, 2008 19:59
Locatie: giessenburg

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door freesmachinist »

Warhamstr schreef:
Vetpot schreef:Zouden we dan toch nog een kans maken om dit project te mogen maken, ergens in binnen of buiten water.
viewtopic.php?f=8&t=35734
Ik heb het gevoel dat het steeds korter bij komt.
Gr. Rinus
Dit doen we nu al. Via een finaciele constructie pompen we bij over capaciteit een groot stuwmeer ergens in Noorwegen vol water. In de piekuren kunnen we daar weer stroom opwekken door dat meer door turbinaes leeg te laten lopen.
In luxemburg is al jaren zo n stuwmeer dat wordt volgepompt bij overcapaciteit en bij pieken weer wordt gebruikt
wirtgen w 150

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door kapteinron »

Ha ik dacht dat je de kleur bedoelde. Recent ben ik en aantal van die vragen zelf tegen gekomen mijn probleem is dat ik en hele andere kijk op het verhaal groen heb.
Het startstop systeem heb ik ook in de auto maar ik gebruik het bijna nooit. 1 goede rede is voor mij dat je eigenlijk nooit lang genoeg stil staat om voordeel te hebben. Het gekke is dat naar mijn idee juist het starten van de motor veel brandstof vraagt dus dan is voor mij het stoppen en weer starten eerder nadelig dan voordelig. Wat het elektrisch rijden betreft zie ik inderdaad wel potentieel als het gaat om en motor die en aggregaat aandrijft die de stroom verzorgd. Laten we wel zijn het is en bestaand systeem want diesellocks rijden al zo. Voordeel is dat je en veel beter koppel hebt en naadloos op snelheid kunt komen en ook andere functies van voeding kunt voorzien zoals je pompen. Groot nadeel daarvan is vooralsnog het verbruik. De oude van Dieren ja van het hei bedrijf vertelde het heel mooi. Hij zei letterlijk dat de oude kraan waar hij mee draaide 20000 liter brandstof per jaar verbruikte waar de huidige stellingen het zelfde per maand op maken.

Ik persoonlijk vind dat er te veel op duurzaam wordt gezet en daar is op zich niks mis mee als het goede duurzaamheid is. We slaan echter door wat betreft wind en zonneenergie waar door we ons zelf meer schade berokkenen dan echt goed te doen. Ik zie echter wel goed potentieel in generatoren en bv waterstof generatoren voor de brandstof en hoe gek het ook klinkt kernfusie zal ook in beeld blijven.
ik ben gek maar niet achterlijk

Warhamstr
Starter
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 4 aug, 2010 12:13

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door Warhamstr »

kapteinron schreef:...
Het startstop systeem heb ik ook in de auto maar ik gebruik het bijna nooit. 1 goede rede is voor mij dat je eigenlijk nooit lang genoeg stil staat om voordeel te hebben. Het gekke is dat naar mijn idee juist het starten van de motor veel brandstof vraagt...
Ja, als je zo blijft redeneren... "naar mijn idee"

Een startstop system is niet zozeer zuiniger, wél veel beter voor het millieu. Een stationair draaiende motor in een personeauto is het meest nutteloze stuk techniek dat er bestaat (al duurt het maar luttele seconden). Een (zuiger)motor is al een totaal inefficient ding en is helemaal niet nodig als je stil staat. Starten van een warme (prietprut modern downsize)brandstofmotor vergt helemaal niet veel brandstof, anders kon dat starten ook niet binnen een paar tellen gebeurt zijn. Iedere seconde dat je stil staat met draaiende motor is verspilde brandstof en nutteloze vervuiling van de atmosfeer.

En aan het eind van het riedeltije is het niet persé zuiniger natuurlijk, want je kunt de tijd dat de motor stilstaat niet meenenen in het gemiddelde brandstof verbruik...

Duusss, ik zou persoonlijk gewoon gebruiken waar je voor hebt betaald.

*rijdt dagelijks in de file en binnendoor, en laat waar mogelijk de tor stilvallen. En dat kan op heel veel momenten.

Trouwens, hebben jullie wel eens gekeken naar de uitlaat van een moderne diesel?? (C) Shiny as new :leuk

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door bvvoorst »

Warhamstr schreef:
Trouwens, hebben jullie wel eens gekeken naar de uitlaat van een moderne diesel?? (C) Shiny as new :leuk
Daar sta ik ook iedere keer weer van te kijken; mijn huidige machine met roetfilter heeft nou zo'n 4500 uur gedraaid en de uitlaat is nog net zo blank. (Y)
Veni Vidi Excavati

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”