Hoe groen is groen?
Moderator: Wilco
Advertentie post before
Hoe groen is groen?
Vrienden jullie weten dat ik een ouwe zeur ben, maar helaas dat is de leeftijd en mijn gewoonte om het oude vast te houden.
Waar ik nieuwsgierig naar ben , hoe groen is nu groen.
Of te wel als ik 1 liter diesel gebruik , daar krijg ik energie uit om mee te doen wat ik wil, maar als ik die zelfde hoeveelheid brandstof verstook via een energie centrale en daar mijn accu mee laad, hoeveel voordeel haal ik hier mee uit dan.
Ik heb soms het gevoel dat , als het maar uit het stopcontact komt ben ik groen bezig , en kan ik niet kapot.
Ik denk dat er zeker jonge (groene) jongens hier op het forum zitten die hier in mee voelen, maar wat is nu de praktijk, zeker gezien de ontwikkelingen op het gebied van verbrandingsmotoren .
Wie denk eens mee en geeft opheldering op mijn vraag.
Groetjes Rinus
Waar ik nieuwsgierig naar ben , hoe groen is nu groen.
Of te wel als ik 1 liter diesel gebruik , daar krijg ik energie uit om mee te doen wat ik wil, maar als ik die zelfde hoeveelheid brandstof verstook via een energie centrale en daar mijn accu mee laad, hoeveel voordeel haal ik hier mee uit dan.
Ik heb soms het gevoel dat , als het maar uit het stopcontact komt ben ik groen bezig , en kan ik niet kapot.
Ik denk dat er zeker jonge (groene) jongens hier op het forum zitten die hier in mee voelen, maar wat is nu de praktijk, zeker gezien de ontwikkelingen op het gebied van verbrandingsmotoren .
Wie denk eens mee en geeft opheldering op mijn vraag.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.
- bvvoorst
- Forumlid
- Berichten: 1830
- Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Hoe groen is groen.
Ja Rinus, daarover is rondom de borreltafel al heel wat (onzin) gezegd.
Maar als je kijkt naar het rendement wat uit een liter diesel te halen is, dan is er de afgelopen decennia toch behoorlijk wat vooruitgang behaald. Simpel voorbeeld; mijn huidige machine is zwaarder dan m'n vorige en de werkzaamheden zijn hetzelfde, maar toch hoef ik minder vaak naar de IBC te hobbelen. En nee; de brandstoftank van mijn machine is niet groter geworden.
De verschillende moderne technieken in de motorontwerpen en machinebouw zijn zeker goed voor de verhoging van het rendement.
Groet, Ben
Maar als je kijkt naar het rendement wat uit een liter diesel te halen is, dan is er de afgelopen decennia toch behoorlijk wat vooruitgang behaald. Simpel voorbeeld; mijn huidige machine is zwaarder dan m'n vorige en de werkzaamheden zijn hetzelfde, maar toch hoef ik minder vaak naar de IBC te hobbelen. En nee; de brandstoftank van mijn machine is niet groter geworden.
De verschillende moderne technieken in de motorontwerpen en machinebouw zijn zeker goed voor de verhoging van het rendement.
Groet, Ben
Veni Vidi Excavati
Re: Hoe groen is groen.
Ben en als je daarbij de onafhankelijkheid mee rekent, ik zie dikwijls van die verhalen waar ik van denk , leuk voor de groene schreeuwers, maar is het reëel en eerlijk wat er gezegd word daar heb ik dan mijn twijfels over.
Meestal doen de meeste net of de energie uit het stopcontact niets kost.
Ik ben toen ik nog werkte dikwijls naar bijeenkomsten geweest voor dit onderwerp, maar als je dan verder vraagt word je "persona no grata " ,
Ik vind dat ze eerlijk moeten vergelijken , de energiebron van de bron tot de opbrengst, en als je dan de infrastructuur nog mee weegt beginnen vele te janken denk ik.
Op dit moment speelt hier in West-Brabant de 380KV lijn , niemand wil dat dat ding hebben , maar we blijven op de borst kloppen als men spreekt over groene energie.
Ik hoop dat ik hier een leuke discussie over krijg met eerlijke antwoorden, bedankt voor jou bijdrage Ben .
Gr.Rinus
Meestal doen de meeste net of de energie uit het stopcontact niets kost.
Ik ben toen ik nog werkte dikwijls naar bijeenkomsten geweest voor dit onderwerp, maar als je dan verder vraagt word je "persona no grata " ,
Ik vind dat ze eerlijk moeten vergelijken , de energiebron van de bron tot de opbrengst, en als je dan de infrastructuur nog mee weegt beginnen vele te janken denk ik.
Op dit moment speelt hier in West-Brabant de 380KV lijn , niemand wil dat dat ding hebben , maar we blijven op de borst kloppen als men spreekt over groene energie.
Ik hoop dat ik hier een leuke discussie over krijg met eerlijke antwoorden, bedankt voor jou bijdrage Ben .
Gr.Rinus
Beter in een keer goed gedaan.
Re: Hoe groen is groen.
Ik reken vaak dat je om 10 m3 grond te verzetten ongeveer 1 liter gasolie nodig hebt.
of je dat nou hydraulisch of mecanisch doet.
Dat maakt haast geen verschil.
Terug van weggeweest Rapier
of je dat nou hydraulisch of mecanisch doet.
Dat maakt haast geen verschil.
Terug van weggeweest Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar
Re: Hoe groen is groen.
Ja Albert ik herken en weet dat jij ook een oude rot bent in het vak, blij dat je terug bent en reageert.
Maar ik en wij allemaal lezen dat elektrische energie waar je het ook toepast, zaligmakend is , maar mijn vraag is eigenlijk.
Wat kost een KW,energie aan opwekking en transport voor dat ik het omzet in een resultaat. en wat is dan de milieu belasting.
Als ik terug denk aan de firma Hoebe, die plaatste een elektrische aangedreven overslagkraan op een sokkel om de schrootpers te vullen, die mensen hadden al jaren ervaring met een dieselmachine op de zelfde plaats, hoe ervaren die nu het gebruik. en dan nog, ik denk dat de restwaarde van zo'n machine heel laag is omdat die maar beperkte inzet en export mogelijkheden heeft.
Als ik nu een mooie nieuwe auto koop, hoeveel ballast heb ik aan een tank brandstof en aan een batterij pakket, dat moet ik ook verplaatsen dus kost ook energie, ik bedoel maar, word hier wel allemaal wel naar gekeken , of verkopen wee elkaar gebakken lucht.?
Gr.Rinus
Maar ik en wij allemaal lezen dat elektrische energie waar je het ook toepast, zaligmakend is , maar mijn vraag is eigenlijk.
Wat kost een KW,energie aan opwekking en transport voor dat ik het omzet in een resultaat. en wat is dan de milieu belasting.
Als ik terug denk aan de firma Hoebe, die plaatste een elektrische aangedreven overslagkraan op een sokkel om de schrootpers te vullen, die mensen hadden al jaren ervaring met een dieselmachine op de zelfde plaats, hoe ervaren die nu het gebruik. en dan nog, ik denk dat de restwaarde van zo'n machine heel laag is omdat die maar beperkte inzet en export mogelijkheden heeft.
Als ik nu een mooie nieuwe auto koop, hoeveel ballast heb ik aan een tank brandstof en aan een batterij pakket, dat moet ik ook verplaatsen dus kost ook energie, ik bedoel maar, word hier wel allemaal wel naar gekeken , of verkopen wee elkaar gebakken lucht.?
Gr.Rinus
Beter in een keer goed gedaan.
- stamgast_2
- Forumlid
- Berichten: 1257
- Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
- Locatie: Bippen (D)
- Contacteer:
Re: Hoe groen is groen.
Ja ik denk dat het nu gewoon nog erg in de kinderschoenen staat. En we er langzaam meer rendement uit gaan halen.
Een electro motor heeft wel veel voordelen. Gelijk je koppel beschikbaar schoon (op dat moment)
Stil wil ik niet zeggen. Me kraan is ook electronisch maar zeker niet stil. Klinkt meer als een metro/tram.
En wat is schoon van stroom? Zelfs de windmolen heeft een impact op het milieu. (Fabricage transport instalatie onderhoud afbreken verwerking)
Een electro motor heeft wel veel voordelen. Gelijk je koppel beschikbaar schoon (op dat moment)
Stil wil ik niet zeggen. Me kraan is ook electronisch maar zeker niet stil. Klinkt meer als een metro/tram.
En wat is schoon van stroom? Zelfs de windmolen heeft een impact op het milieu. (Fabricage transport instalatie onderhoud afbreken verwerking)
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.
Re: Hoe groen is groen.
Wat misschien wel een goede oplossing is , ik heb nu van Shell gtl fuel in de kraan,de Cat D serie staat bekend om zijn roken vooral bij stationair.
Ik heb al vaak een cleaner bij in de brandstof gedaan maar dit reinigt de injectoren maar tijdelijk,deze brandstof is veel schoner het is net water als je het ziet.
Na 3 tankbeurten was het roken eraf,ik verbruik hetzelfde aantal liters maar heb naar mijn mening veel minder uitstoot.
Ik heb al vaak een cleaner bij in de brandstof gedaan maar dit reinigt de injectoren maar tijdelijk,deze brandstof is veel schoner het is net water als je het ziet.
Na 3 tankbeurten was het roken eraf,ik verbruik hetzelfde aantal liters maar heb naar mijn mening veel minder uitstoot.
Re: Hoe groen is groen.
Fijn vrienden bedankt voor jullie reacties , dit is wat ik zoek een eerlijke afweging van het energie gebruik met de voor en nadelen.
Want onze Stamgast kijkt verder terug dan het stopcontact , en dat is wat ik zoek, kan jij ook wat meer over jou machine vertellen ? en de ervaringen zowel in gebruik , onderhoud en afschrijving met de restwaarde.
In het verleden werden er bij de TB groep in Breda 11.6 DAF motoren omgebouwd op gas , ik dacht LPG na een paar jaar was ik bij de evaluatie van een project, en toen de gebruiker werd gevraagd naar zijn ervaring, was hij best positief , maar zei , nooit meer want ik had geen enkele restwaarde meer op mijn truck , en dat is wel spijtig dan maar de werkelijkheid.
Gr.Rinus
Want onze Stamgast kijkt verder terug dan het stopcontact , en dat is wat ik zoek, kan jij ook wat meer over jou machine vertellen ? en de ervaringen zowel in gebruik , onderhoud en afschrijving met de restwaarde.
In het verleden werden er bij de TB groep in Breda 11.6 DAF motoren omgebouwd op gas , ik dacht LPG na een paar jaar was ik bij de evaluatie van een project, en toen de gebruiker werd gevraagd naar zijn ervaring, was hij best positief , maar zei , nooit meer want ik had geen enkele restwaarde meer op mijn truck , en dat is wel spijtig dan maar de werkelijkheid.
Gr.Rinus
Beter in een keer goed gedaan.
Re: Hoe groen is groen.
Voordeel van electro is dat stationair verbruik lekker laag is. Er staat nogsteeds ergens een energiebron te reutelen maar omdat die honderden gebruikers heeft staat het ding nooit uit zijn neus te vreten.
Re: Hoe groen is groen.
Ik begrijp wat jij bedoeld Jelmer, maar ik dacht dat in het algemeen ook al ondervangen werd met een start stop systeem, althans in de auto wereld wel dacht ik.
Het gekke van deze gedachten-gang is eigenlijk, wij vinden het normaal dat een kraan in de haven elektrisch is, maar een vrachtauto, wat toch ook al mogelijk is, vonden we nog wel raar, moeten we een onderscheid maken in de plaatsgebondenheid , of waar zit de overgang?
Of is het de energiebron, die we mee moeten nemen , dus de dieseltank of de batterijkast die we gebruiken, en de efficiëntie hiervan.
Gr.Rinus
Het gekke van deze gedachten-gang is eigenlijk, wij vinden het normaal dat een kraan in de haven elektrisch is, maar een vrachtauto, wat toch ook al mogelijk is, vonden we nog wel raar, moeten we een onderscheid maken in de plaatsgebondenheid , of waar zit de overgang?
Of is het de energiebron, die we mee moeten nemen , dus de dieseltank of de batterijkast die we gebruiken, en de efficiëntie hiervan.
Gr.Rinus
Beter in een keer goed gedaan.