Hoe groen is groen?

Post hier de algemene zaken over bouwmachines. Denk aan een juiste titel om zo het terugvinden te vergemakkelijken!

Moderator: Wilco

Advertentie post before
Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door geertyke »

Met een start stop systeem verbruik je telkens voor starten wel iets meer diesel.... en dat is wel waar dat je beter even kan laten lopen! Is beter. Wat ook nog bij komt kijken, is dat bij vele machines met DPF, en oxidatiekatalysator deze onderdelen op bedrijfstemperatuur moeten zijn voor schone uitstoot. Bij telkens stoppen, wordt dit niet gerealiseerd. En bij machines met AdBlue.... stopt motor... is ie eerst leidingen leeg aan het pompen. Anders krystaliseert het.... Met start stop systemen gaat dit niet goed....

Allemaal leuk nieuwe technieken.....en deels nodig... Maar in Nederland en scandinavie lopen we voorop.... maar in rest van de wereld worden de oude machines gewoon gebruikt.... Dus is probleem verplaatsen.... En daar moet men eerst ook maar eens aan zuinigere machines... En het is bizar dat dan fabrikanten meewerken bij export naar dat soort landen, ze kits leveren om het eraf te halen... En dan in Europa moet men het verplicht hebben......

Warhamstr
Starter
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 4 aug, 2010 12:13

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door Warhamstr »

geertyke schreef:Met een start stop systeem verbruik je telkens voor starten wel iets meer diesel.... en dat is wel waar dat je beter even kan laten lopen! Is beter. Wat ook nog bij komt kijken, is dat bij vele machines met DPF, en oxidatiekatalysator deze onderdelen op bedrijfstemperatuur moeten zijn voor schone uitstoot. Bij telkens stoppen, wordt dit niet gerealiseerd. En bij machines met AdBlue.... stopt motor... is ie eerst leidingen leeg aan het pompen. Anders krystaliseert het.... Met start stop systemen gaat dit niet goed....
Een start/stop systeem zal niet werken wanneer niet iedere onderdeel op bedrijfstemperatuur is (kat, kachel, piswaterinspuiting enz.), en mocht een stop langer duren word de motor weer ingeschakeld op het moment een onderdeel teveel afkoeld. Jou tegens zijn allemaal ondervangen.
Allemaal leuk nieuwe technieken.....en deels nodig... Maar in Nederland en scandinavie lopen we voorop.... maar in rest van de wereld worden de oude machines gewoon gebruikt.... Dus is probleem verplaatsen.... En daar moet men eerst ook maar eens aan zuinigere machines... En het is bizar dat dan fabrikanten meewerken bij export naar dat soort landen, ze kits leveren om het eraf te halen... En dan in Europa moet men het verplicht hebben......
Dat betekent dus dat er de komende jaren ook alleen maar 'schone' diesels geëxporteerd gaan worden naar 3e wereldlanden. Je moet ergens beginnen he. En hier in west/noord Europa zijn de financiële middelen beschikbaar.

Natuurlijk gaat het vervangen van een wagenpark geleidelijk, dat is op kleine schaal zo, en net zo goed op grote schaal.

(al ben ik wel van mening dat 'oplossingen' zoals AdBleu (vooral in personenauto's) verboden moeten worden, dat is in mijn optiek symptoom bestrijding.)

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door stamgast_2 »

Heb het ad blue ook in me luxe wagen. En merk er niet echt iets van hinder van.
Ze raden het wel af op de korte stukjes (dus wel vaker lange ritten) en fabrikanten moeten wel als ze de euro norm willen vol houden. Zie het in dld al genoeg. Rij zelf met een groene stikker maar wil je een grote stad in kunnen blijven gaan.

De techniek moet evalueren . dit is al heel ver met de verbrandings motoren. En ik gok dat we meer crose over hier in gaan krijgen met electro ondersteuning.. Gr roy
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door Vetpot »

Wat ik mij afvraag, word in een start / stop systeem ook de elektrische energie meegewogen om te starten, want dat is toch ook verlies van energie.
En hoe lang kan je stilstaan met een gestopte motor om het balanspunt te krijgen, dat kan je van te voren toch niet bepalen hoe lang je stil staat.
Gr.Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door stamgast_2 »

Bij me auto heb ik hier een energie balk voor. Die laad op als ik uitroll. En die is in de winter sneller leeg (kouder als 7° gaat me. Motor niet uit door het systeem.)
Maar denk dat me auto er zo maar 10/15 x op kan starten .

Maar rekenen ze de kosten voor me nieuwe / duurdere startmotor ook mee. Die extra accu die in me auto staat. Waardoor me auto nog zwaarder is (hij weegt al 2300kg zal dus niet heel veel er van merken)
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Warhamstr
Starter
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 4 aug, 2010 12:13

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door Warhamstr »

Nogmaals, die starts/stop systemen zijn niet zozeer voor de zuinigheid. Meer om extra nutteloze uitstoot te voorkomen.

janbak
Forumlid
Berichten: 1443
Lid geworden op: do 31 mei, 2007 18:57
Locatie: wicourt
Contacteer:

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door janbak »

hoe groen is het allemaal ? bio centrales, stroom uit mais , versnippert hout, veel heel veel diesel verstoken om het klein te maken en dan het vervoer. ik vind groen dat, dat uit afval of de zon - lucht - water moet komen, in oosterhout nb is een bedrijf dat een proef fabriek heb om landbouw folie en ander folies benzine maakt. dat bedrijf doet al een jaar of 20 biodiesel uit afval maken . dat is groen

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door Vetpot »

Janbak, dat is steeds mijn vraag die ik stel, wat moet er vooraf geïnvesteerd worden in het milieu om iets groen te maken.
Begrijp mij ik wil hier heel neutraal in zijn, maar wat kost een elektrische auto aan het milieu, om groen te kunnen zijn, van begin tot het einde dus ook de productie en recycling van de accu .
Of wat is de milieubelasting om Ad blue te gebruiken enz, en hierbij bedoel ik de productie , de infrastructuur, maar ook de tank op de truck enz. en weeg het resultaat dan nog op tegen de totale milieu investering dat wil ik graag weten .
Gr. Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door geertyke »

Daar heb je gewoon heel goed punt, Rinus..... en wat al die groene rakkers bedenken met fratsen.... en ideeen... zo groen is het ook allemaal niet als je het inderdaad ook eens omrekent.. en eerlijk gaat vergelijken. En als morgen iedereen elektrisch zou rijden... hoeveel stroom is er nodig voor alles op te laden... En dan komt er geen geld in de schatkist meer....

Zo groen is per saldo echt zeker niet alles..... Er is zeker wel veel verandert en beter geworden. Maar met alleen even een cursus nieuw draaien en Tier 4 Final machine kopen ben je er zeker niet! Techniek is ook nog steeds in ontwikkeling en is nog veel uit te halen! Denk bijvoorbeeld de hydraulische hybride...

Er is in de rest van de wereld nog hele inhaal slag te maken. En zolang hier van nieuwe machines welke geexporteerd worden... fabrikanten meewerken aan kits om alles terug te zetten om daar wel weer te kunnen draaien, wat hier in Europa en Amerika dan verplicht is om aan schone uitstoot te voldoen... dan ben je ook wel goed bezig..... Daar in rest van wereld is nog veel te halen en per saldo veel meer te behalen. Qua aantallen is Europa dan klein.... En verontreiniging van lucht en CO2 uitstoot heeft in de lucht geen grenzen! Dat er wel eens verschil is, dat mag en kan. Maar nu is verschil echt enorm... en onrechtvaardig. Zie in polen wat daar nog gestort wordt en die landen.... En hier wordt al zo goed al, alles gerecycled... En dat 1 Europa... En moeten bedrijven hier nog meer gaan doen en nog strengere milieuzones....

Er is overal veel te halen nog en Rinus heeft ook echt wel een punt en die mening deel ik ook en is ook de keiharde waarheid. Er zijn heel wat zaken wat meespelen... En met alleen dure schone machine en cursus nieuwe draaien ben je er niet! En voor sommige werkzaamheden moet je nu eenmaal meer brandstof erin steken... Maar het levert ook wat op. En opdrachtgevers willen ook steeds projecten in kortere tijden gerealiseerd hebben.... tegen zeer slechte prijzen en waarbij door tijdsdruk ook nog eens veiligheid in het geding komt... Bij sommige gekozen technieken moeten filters en oxidatiekatalysator op themperatuur zijn.. en met telkens start stop systeem komt dat niet..... En als je bijvoorbeeld in sanering staat.... of sloop onder asbestcondities... en je moet eventjes wachten... en motor slaat af..... Hoe zit dat dan met de overdrukunit .... werkt die dan nog wel!!!! Dus motor moet wel blijven lopen.... en als je 6 liter per uur verbruikt.... dan zal die o,3 -0,4 liter het zeker doen...

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door bvvoorst »

Ik vind je wel erg cynisch uit de hoek komen hoor. Natuurlijk is er wel het één en ander te zeggen als je het afzet tegen het buitenland, maar laten we niet vergeten dat we met onze grote welvaart ook een grote verantwoordelijkheid hebben naar de rest.
We leven hier in een hele luxe bubbel en hebben dan ook de financiële mogelijkheid om zo zuinig mogelijk om te gaan met wat de natuur ons biedt. De energietransitie gaat niet alleen om financiële winst maar ook hoe we de wereld hier achterlaten als we van de machine afstappen en met pensioen gaan.

Neem bijvoorbeeld nog maar weer eens Adblue; ja het het kost iets extra, ja het geeft (in mijn geval) regelmatig storingen omdat de fabrikant het systeem nog niet helemaal onder de knie heeft en het geeft wat extra gedoe met het tanken ervan...
Maar, als ik zie wat de positieve invloed ervan is op het brandstofverbruik en het gegeven dat de uitstoot van de motor een heel stuk schoner is vind ik het de moeite en kosten waard.
Ik kan het niet voorrekenen, maar ik vermoed (op basis van het verbruik van mijn huidige machine) dat het rendementsvoordeel door dit systeem ook de extra kosten ervan dekt en zelfs financieel voordeel geeft.

Misschien ben ik een groene rakker in mijn denken, maar dan wel omdat ik mijn verantwoordelijkheid hierin wil nemen. Vanuit die gedachte heb ik ook zonnepanelen op m'n dak liggen en ben ik mede-eigenaar van een windmolen; mocht ik er in de toekomst nog een financieel voordeel uit halen dan is dat mooi meegenomen. Maar ik kan mijn kinderen later wel recht in de ogen blijven kijken als ik de boel aan hen overdraag. Is mijn auto elektrisch? Nee; daar is mij budget te klein voor maar ik probeer wel te doen wat ik kan doen en daar gaat het volgens mij om.
Veni Vidi Excavati

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”