Manitowoc MLC 650

Post hier alles over de Grove, Krupp en Manitowoc hijskranen

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Rick. B
Forumlid
Berichten: 2155
Lid geworden op: zo 9 mei, 2010 18:04

Manitowoc MLC 650

Bericht door Rick. B »

Manitowoc heeft op de Conexpo 2 gloednieuwe kranen gepresenteerd. De MLC300 en zijn grotere broer, de MLC 650. Deze beide kranen worden uitgevoerd met een stinger welke gebruik maakt van het bovenwagenballast. Er komt dus geen losse tray of ballastkar mee kijken bij het gebruik van deze kraan. De MLC650 is zoals de naam al doet vermoeden, een kraan met een capaciteit van 650 ton.

Ik ben erg benieuwd of dit concept gaat aanslaan.




Gebruikersavatar
trianon
Forumlid
Berichten: 1647
Lid geworden op: zo 1 jan, 2012 21:51
Locatie: Ieper België

Re: Manitowoc MLC650

Bericht door trianon »

In de States zeker omdat ze gemakkelijk over de weg te transporteren is daar en opbouwen ook minder lang zal duren, ondermeer omdat de onderwagen geeft geen ballast meer heeft.

krachtpatser
Forumlid
Berichten: 1629
Lid geworden op: do 23 jun, 2011 16:44
Locatie: Leiden

Re: Manitowoc MLC650

Bericht door krachtpatser »

Dat gaat vast over waaien naar Europa, is toch wel een knap doordacht systeem.
De apenrots, het lijkt hier potverdikkeme wel de apenrots...

Gebruikersavatar
Emiel
Forumlid
Berichten: 2718
Lid geworden op: za 18 dec, 2004 0:31
Locatie: Azie
Contacteer:

Re: Manitowoc MLC650

Bericht door Emiel »

Hoe beweegt dat trolley systeem zich voort? En hoe lockt men de ballast in positie zodat dit niet weer naar voren wegschiet als deze in de stand staat zoals op de foto.

Wat gebeurd er als de last wegvalt? Met een normale kraan met tray moet je de ballast vlak bij de grond houden zodat de kraan niet achterover getrokken wordt, in dit geval zit er zo'n 1.5m tussen. Zal niet mijn kraan van keus worden :|
Bijlagen
MLC650.jpg
MLC650.jpg (64.88 KiB) 5354 keer bekeken

Gebruikersavatar
Medium Demag
Starter
Berichten: 953
Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
Locatie: Gouderak
Contacteer:

Re: Manitowoc MLC650

Bericht door Medium Demag »

Vlgs mij ga je er normaal gesproken niet vanuit dat je last wegvalt, als je daar ook rekening mee moet gaan houden als je een keus voor een kraan moet gaan maken.........
Als je zonder SL werkt met een kraan met steile hoofdmast en je last valt weg dan ligt ie ook achterover.
Daarbij, de SL masten van de andere Manitowoc's met SL staan in een vaste stand achterover en worden zo gehouden door een paar heel dikke boomstops.
Het A-frame zit dan ook met dikke strips gekoppeld aan de BW zodat de normale toplier ook niet meer gebruikt kan worden.
Bij gebruik van de ballasttray met niet al te veel ballast en geen last in de hoofdmast kan deze zelfs gewoon vrij blijven hangen door dit systeem in tegenstelling tot het systeem bij de Europese merken.
Weet niet of dat bij deze machine ook weer zo werkt en of het kantelmoment achterover dan niet zo groot is dat ie alsnog gaat, maar toch...

Hans

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Re: Manitowoc MLC650

Bericht door Sleaze »

Slim bedacht zeg. Hier zie ik wel heel wat voordelen in. Vooral in de windenergiewereld

Gebruikersavatar
franciscovdm
Starter
Berichten: 567
Lid geworden op: zo 19 feb, 2012 9:56
Locatie: papendrecht

Re: Manitowoc MLC650

Bericht door franciscovdm »

Ik verbaas me er elke keer weer over dat de techneuten over de hele wereld steeds weer iets nieuws vinden op het oude gegeven : hijskraan.
Of het nou Duits, Chinees of in dit geval Amerikaans is , allemaal mooi !
Alleen de tijd zal leren of het ook algemeen toegepast gaat worden.
Nu ken ik alleen wat jaren 70 telescoopkranen , sommige torenkranen en de Junttan heistellingen met verplaatsbaar ballast.
Vooral het stukje van de MLC 300 die op een ponton staatvind ik mooi , Dan kan je helemaal mooi uitbalanceren !
Mooie filmpjes ook !
looking for someone to make you happy ? , check the mirror !

Gebruikersavatar
gaetan
Forumlid
Berichten: 3070
Lid geworden op: zo 15 feb, 2009 18:45
Locatie: zeebrugge belgie

Re: Manitowoc MLC650

Bericht door gaetan »

ja manitowoc heeft een grote concurent uitgebracht in de 600tons en 300tons rups klasse .
ballast systeem is eenvoudiger dan de grote broer de 31000 .
manitowoc is al een paar maanden in een recht zaak over dat systeem met sany. dus nog voor dat die kranen officieel werden voorgesteld . manitowoc heeft de patenten van dat ballast systeem.

janatlas
Starter
Berichten: 884
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 13:17

Re: Manitowoc MLC650

Bericht door janatlas »

Ik vind dit toch zeker een beter systeem dan bij de huidige 18000 en het ziet er inderdaad doordacht uit.Alleen uit eigen ervaring weet ik dat het opbouwen van een manitowoc toch iets anders is dan een Liebherr of en Terex maar des al nietemin denk ik dat dit best een succes zou kunnen worden,je kunt het als machinist alleen af en het systeem zal alleen maar door ontwikkelt worden (Y)

Gebruikersavatar
Medium Demag
Starter
Berichten: 953
Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
Locatie: Gouderak
Contacteer:

Re: Manitowoc MLC 650

Bericht door Medium Demag »

Ik heb ook iemand gesproken die bij het opbouwen van diezelfde Manitowoc als jij was Jan maar zeg eerlijk, was het ook niet een kwestie van onwennigheid en een sfeer van: bij een Liebherr gaat het zo dus..............
Als je er 1 op zou moeten bouwen met een ploeg die weet hoe die kraan in elkaar steekt en op het juiste moment op de juiste plek staat zou het dan niet beter gaan en wellicht zelfs vlotter of gemakkelijker dan bij de bij ons BEKENDE machines?

Gr.
Hans

Plaats reactie

Terug naar “Manitowoc”