Grove GTK 1100

Post hier alles over de Grove, Krupp en Manitowoc hijskranen

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Robbedoes
Starter
Berichten: 481
Lid geworden op: zo 5 mar, 2006 13:46
Locatie: Mol België
Contacteer:

Re: Grove GTK1100

Bericht door Robbedoes »

eerst grove gtk1100 vertrokken naar china.
info : http://www.manitowoccranes.com/site/gb/ ... 00107.aspx

en dan zeggen dat ze wind molens gaan plaatsen voor de zelfde geld vinden we volgend jaar een chinees merk er mee terug lol :D
http://www.verdonck-mol.be

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar
Rienk
Forumlid
Berichten: 1311
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 11:26

Re: Grove GTK 1100

Bericht door Rienk »

Kijk net op discovery channel naar X-machines. Wordt de GTK 1100 van Viatron getoond. Misschien wordt het herhaald. Best een leuke reportage.

Gebruikersavatar
trianon
Forumlid
Berichten: 1647
Lid geworden op: zo 1 jan, 2012 21:51
Locatie: Ieper België

Re: Grove GTK 1100

Bericht door trianon »

Was reeds de herhaling van enkele weken geleden !

Ik begreep wel niet waarom de toren niet zonder gondel kon blijven staan in de wind, dit zie je hier in België/Nederland toch regelmatig dat eerst een kleine kraan de torens zet en pas een tijd later een grote kraan de gondel en rotor plaatst ?

Gebruikersavatar
Gabriël Seinen
Forumlid
Berichten: 4688
Lid geworden op: zo 24 jun, 2007 13:25
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Grove GTK 1100

Bericht door Gabriël Seinen »

Bij een Vestas V90 is dat ook zo. Enercon heeft bij veel types een betonnen toren, bijvoorbeeld de E82. Nadat de betonnen toren klaar is, komt der nog een stalen toren op. Deze wordt pas geplaatst als direct daarna het eivormige huisje geplaatst wordt. Daarna zal de stator gehangen worden met aansluitend het wiekenkruis.
Fotopagina: https://www.flickr.com/photos/108439484@N05/
Met vriendelijke groet,
Gabriël Seinen

Gebruikersavatar
Ron
Forumlid
Berichten: 3506
Lid geworden op: wo 9 nov, 2005 22:55
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Grove GTK 1100

Bericht door Ron »

trianon schreef:Ik begreep wel niet waarom de toren niet zonder gondel kon blijven staan in de wind, dit zie je hier in België/Nederland toch regelmatig dat eerst een kleine kraan de torens zet en pas een tijd later een grote kraan de gondel en rotor plaatst ?
Had te maken met de storm die eraan kwam. Dan kun je (als de toren aan de bovenkant open is) te maken krijgen met het Corioliseffect. Dat houdt in dat je aan de binnenkant van de toren sterke windwervelingen krijgt. Dat kan dan kan in combinatie met de windwervelingen aan de buitenzijde leiden tot vernietiging. Ik had wel het idee dat in dit filmpje de maatregel wat overtrokken werd (maar dat is bij veel van dat soort Amerikaanse filmpjes).

In Nederland zijn de stalen torens aan de bovenzijde vaak afgedekt met een speciaal zeil. Houdt niet alleen de regen grotendeels buiten, maar ook de wind krijgt dan minder spel aan de binnenzijde van de toren.
Ron van der Velpen
Hoogeveen

http://www.vandervelpen.nl

Gebruikersavatar
pvanhesteren
Forumlid
Berichten: 5891
Lid geworden op: do 8 feb, 2007 22:32
Locatie: Hillegom

Re: Grove GTK 1100

Bericht door pvanhesteren »

Bij de Repower molens die nu bij Zeewolde worden gebouwd is het ook zo dat men de toren tot het één a laatste deel op kan bouwen en kan laten staan maar als het laatste deel erop gaat dan moet de gondel er ook op. Dit is vaak een afweging aangezien het hijsen van een torendeel en de gondel de nodige tijd in beslag neemt en binnen dat tijdsbestek kunnen windsnelheden veranderen. Toen ik daar een tijdje terug stond te kijken moest men daar ook zo'n afweging maken.

Gr. Pascal

Gebruikersavatar
Arie H
Forumlid
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 25 dec, 2006 23:35
Locatie: Bodegraven

Re: Grove GTK 1100

Bericht door Arie H »

Heb ik het goed begrepen en staat er een GTK opgebouwd langs de A15 in Rotterdam-Europoort?
Liebherr.NL is een fotoboek over de historie van Liebherr in Nederland.

Gebruikersavatar
Jelco
Forumlid
Berichten: 5464
Lid geworden op: ma 24 mei, 2010 15:01
Locatie: Schiedam

Re: Grove GTK 1100

Bericht door Jelco »

Voor zover ik weet, en kwam er vrijdag het laatst langs, staat alleen de LTM 11200-9.1 van HB Kran langs de A15 ter hoogte van het oude hotel De Beer. :)
Fotograaf

Gebruikersavatar
jwvdst
Starter
Berichten: 866
Lid geworden op: ma 10 nov, 2008 17:25
Locatie: NOP
Contacteer:

Re: Grove GTK 1100

Bericht door jwvdst »

hoeveel van deze kranen zijn er nu gebouwd?

Rikus
Starter
Berichten: 323
Lid geworden op: zo 10 nov, 2013 17:54
Locatie: Hollandscheveld

Re: Grove GTK 1100

Bericht door Rikus »

omdat ik dit nog steeds een zeer interessant concept vind, en weer wat foto's vond die hier nog stonden leek het me leuk om dit topic aan te vullen.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Manitowoc”