Grove GMK 5095

Post hier alles over de Grove, Krupp en Manitowoc hijskranen

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Maikybrum
Starter
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 18 okt, 2006 16:44
Locatie: Rotterdam

Re: Grove GMK 5095

Bericht door Maikybrum »

Zonder Stickers..
Zonder Stickers..
5095-1.jpg (120.67 KiB) 4824 keer bekeken

Gebruikersavatar
ltm 1200-5.1
Starter
Berichten: 629
Lid geworden op: ma 29 okt, 2007 15:35
Locatie: Antwerpen (België)

Re: Grove GMK 5095

Bericht door ltm 1200-5.1 »

een (nieuwe) kraan voor aertssen aan het werk in mechelen
Afbeelding

John Deere
Starter
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 11 jan, 2010 19:32
Locatie: Zoersel België

Re: Grove GMK 5095

Bericht door John Deere »

Ik heb sins twee maanden "mijn" 5095. Toffe kraan. Alleen jammer van de smalle Mercedes onderwagen cabine. Die is op 2,5m gebouwd terwijl de kraan zelf uitgerust is met bredere banden, en ze dus 3 meter is door de verbreding van het kraandek. Wat als nadeel heeft dat de spiegels ook veel breder staan, en je bij het binnenrijden in een donkere hangar je je kop niet uit de raam kan steken om even te kijken want je kijkt op de polyester omkasting.
Wat de korte mast betreft, die problemen beginnen stilaan meer op te vallen. Het weer word warmer en je hebt al veel meer kans dat je een klomp "afgeschraapt" vet van de giek op je voorraam krijgt, de sectie-eindes zitten namelijk vlak boven je voorruit. Maar t maakt de kraan wel compact en goed wendbaar. T is niet allemaal negatief hoor. :) Want je blijft met een Mercedes cabine rijden, en die is geweldig geveerd en echte luxe. Heb er verleden week nog een trip van 6 uur mee gedaan. Het is er merkbaar stiller in dan de oudere Grove cabines.
En de bovenwagen? Aertssen heeft de "EKS 5 light" gekozen omdat die in alle andere types ook zit, dat maakt het eenvoudiger voor alle machinisten, maar blijkbaar is er ook een nieuwe versie , waarbij je via touch screen door de tabellen kan bladeren. Daar ben ik wel benieuwd naar. Iemand ervaring mee?
Groeten

Ppm
Forumlid
Berichten: 1741
Lid geworden op: wo 5 okt, 2005 8:51
Locatie: Sondel
Contacteer:

Re: Grove GMK 5095

Bericht door Ppm »

ik draai dan zelf met een Liebherr LTM 1030-2 waar ook de cabine naar binnen valt ten opzichte van de rest van de kraan. Vond het in het begin ook erg vervelend dat je niet uit het raam kon kijken. Maar dat is even gewening. Op de spiegels wil best zat. Wat ik wel weer een groot voordeel vind dat de spiegels ver van de cabine afstaan dus je hebt mooi vrij zicht tussen spiegels en cabine dus minder last dat je een stukje schuin voor de kraan mist. En die klompen vet die op je raam vallen is toch heel gemakkelijk op te lossen. Ik maak regelmatig mijn kragen van de mastdelen even schoon. Of je zou eens bij Terex moeten kijken en dan onderwerp TC60L Daar hebben ze een blikken plaat onder de kragen gemaakt waar het vet op valt zodat je niet je raam er onder hebt.
DEMIENESCHUUFTUT
FRYSLAN BOPPE

John Deere
Starter
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 11 jan, 2010 19:32
Locatie: Zoersel België

Re: Grove GMK 5095

Bericht door John Deere »

Ik ben gisterenavond gaan chekken bij de Terex TC60l, en dat is inderdaad een handige en simpele oplossing (Y) . Ik heb het vandaag in de werklplaats voorgelegd, aangezien we 2x GMK5095 en 4X Terex AC55L(heeft hetzelfde probleem als de TC 60L) hebben, leek het hen een goede oplossing die wellicht snel zal in praktijk omgezet worden. Bedankt!

gtrulez
Starter
Berichten: 306
Lid geworden op: di 11 sep, 2007 19:55
Locatie: Warmond
Contacteer:

Re: Grove GMK 5095

Bericht door gtrulez »

als je het op tijd bij houd is er niks aan de hand. als je smiddags bijv wat eerder aan de zaak bent, ff spateltje erlangs en klaar. zit zelf op een spierings, die hebben er ook last van :Y

Gebruikersavatar
Lepeltje
Starter
Berichten: 615
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 9:30
Locatie: Hoorn

Re: Grove GMK 5095

Bericht door Lepeltje »

Ik zit zelf op een 5130-2 en heb ook de smalle cabine,alleen de kraan staat op 1400 banden dus ben maar 2.75m breed.
Het was inderdaad ff wennen dat je niet zo makkelijk uit het raam kan kijken( ik heb er eigenlijk altijd een 3 assige ballastkar achter hangen) omdat je dan tegen het polyester zit te kijken.

Het grootste nadeel vind ik nog dat tegenliggers zich wel eens vergissen in je spiegels,heeft mij al een hele set spiegels aan bestuurderskant gekost omdat de tegenligger op een provinciale weg tegen de witte middel lijn bleef rijden en ik niet verder naar rechts kon...KRAK

Verder een heerlijke cabine,na een tijdje rijden zit je nog steeds goed en lekker in je stoel.
'' 's morgens voor de koffie niet zeuren''!!!!

machinist_knorretje
Starter
Berichten: 309
Lid geworden op: za 3 nov, 2007 18:17
Locatie: leidschendam

Re: Grove GMK 5095

Bericht door machinist_knorretje »

hoeveel ton ballast heeft deze kraan eigenlijk gr

willem-kranen
Forumlid
Berichten: 3370
Lid geworden op: ma 1 jun, 2009 13:09

Re: Grove GMK 5095

Bericht door willem-kranen »

De 5095 heeft 27.1 ton ballast kijk in de PDF

John Deere
Starter
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 11 jan, 2010 19:32
Locatie: Zoersel België

Re: Grove GMK 5095

Bericht door John Deere »

Grove 5095+6220 Kronos.jpg
Grove 5095+6220 Kronos.jpg (62.33 KiB) 3601 keer bekeken
Hier "mijn" GMK5095 als hulpkraan bij het monteren van een polyester schouwpijp.De opdracht was de schouw mee kantelen en daarna de monteurs met de manbak tot bij de schouw brengen. De andere kraan is ook een Grove, nl een GMK6220. Effe wat gegevens. Lengte van de schouw 24 meter en 4 ton zwaar. De 5095 stond met 11.7 ton (taxi)ballast en de 6220 met 70 ton. Die was noodzakelijk voor het monteren van de piramidevormige staalstructuur waarin de schouw geplaatst werd, want deze woog 21,5 ton. De werken zijn uitgevoerd bij Kronos in Gent

Plaats reactie

Terug naar “Manitowoc”