Gottwald HMK 280-69
Moderator: Tim
Advertentie post before
Gottwald HMK 280-69
Ziehier een Gottwald M32.
Is er iemand met meer info?
Is er iemand met meer info?
- Bijlagen
-
- P1010995.JPG (157.37 KiB) 6334 keer bekeken
Hydraulic power!!
Re: Gottwald M32
HMK 280-69 mit HPC-Ausleger
Einzelstück !!!
Gottwald-Buch II Seite 317
siehe viewtopic.php?p=393123#p393123
Einzelstück !!!
Gottwald-Buch II Seite 317
siehe viewtopic.php?p=393123#p393123
Re: Gottwald HMK 280-69
Bedankt voor de info.
Op de zijkant van de machine staat in het groot M32, vandaar dat ik dacht dat dat het type was.
De kraan staat nu bij ons in Drachten, alwaar hij naar alle waarschijnlijkheid zal worden opgeknapt voor intern gebruik.
Het is echt een beest van een ding, maar wel danig aan de tand des tijds onderhevigd.
Er ligt een hele dikke V16 met 4 turbo's in met een 8 kuubs tank!!!
Foto's zullen volgen.
Op de zijkant van de machine staat in het groot M32, vandaar dat ik dacht dat dat het type was.
De kraan staat nu bij ons in Drachten, alwaar hij naar alle waarschijnlijkheid zal worden opgeknapt voor intern gebruik.
Het is echt een beest van een ding, maar wel danig aan de tand des tijds onderhevigd.
Er ligt een hele dikke V16 met 4 turbo's in met een 8 kuubs tank!!!
Foto's zullen volgen.
Hydraulic power!!
Re: Gottwald HMK 280-69
Stukje geschiedenis van deze "dame M 32".
Deze kraan was destijds de eerste mobiele havenkraan voor Sea-invest (CBM Gent) voor overslag van o.a. kolen met een 4-draads grijper. Later is de kraan naar Hessenatie in Antwerpen overgegaan. Die heeft er het kraannummer M 32 op gezet. Zij hebbben de kraan o.a. op de "steentjes-terminal" ingezet alwaar graniet en andere soorten stortsteen werden overgeslagen. Hessenatie heeft tevens een poging gedaan om de 16V Detroit enigszins geluidsarm te maken, door links en rechts labyrinten aan te brengen en 2 extra dempers te plaatsen. Later heeft de kraan jaren stilgestaan totdat ze een paar jaar geleden in Nederland op een scheepswerf werd geplaatst.
Het HPC-profiel is maar 1 keer door Gottwald op mobiele havenkranen toegepast. Op zich geen slechte uitvinding afkomstig van de zware telekranen. Men is er mee gestopt, omdat de kraan met harde wind teveel winddruk kreeg, waardoor het zwenken / afremmen extra zwaar moest worden uitgerust tov vakwerkprofiel. Naast deze kraan is er maar een tiental kranen gebouwd met dit type "compelexe" toren. Vroeger moesten de kranen in Antwerpen volledig gestreken onder 5,5m hoge bruggen doorrijden om van de ene terminal naar de andere te komen. Bij de HMK 280-69 van 1982-1984 werd een vouwconstructie toegepast om de toren in te kunnen klappen. In de praktijk werd dit nooit gedaan en vandaag de dag zet men de drijvende bok "Brabo" in om de kranen met "vaste" torens over te zetten naar andere kaaien.
Deze kraan was destijds de eerste mobiele havenkraan voor Sea-invest (CBM Gent) voor overslag van o.a. kolen met een 4-draads grijper. Later is de kraan naar Hessenatie in Antwerpen overgegaan. Die heeft er het kraannummer M 32 op gezet. Zij hebbben de kraan o.a. op de "steentjes-terminal" ingezet alwaar graniet en andere soorten stortsteen werden overgeslagen. Hessenatie heeft tevens een poging gedaan om de 16V Detroit enigszins geluidsarm te maken, door links en rechts labyrinten aan te brengen en 2 extra dempers te plaatsen. Later heeft de kraan jaren stilgestaan totdat ze een paar jaar geleden in Nederland op een scheepswerf werd geplaatst.
Het HPC-profiel is maar 1 keer door Gottwald op mobiele havenkranen toegepast. Op zich geen slechte uitvinding afkomstig van de zware telekranen. Men is er mee gestopt, omdat de kraan met harde wind teveel winddruk kreeg, waardoor het zwenken / afremmen extra zwaar moest worden uitgerust tov vakwerkprofiel. Naast deze kraan is er maar een tiental kranen gebouwd met dit type "compelexe" toren. Vroeger moesten de kranen in Antwerpen volledig gestreken onder 5,5m hoge bruggen doorrijden om van de ene terminal naar de andere te komen. Bij de HMK 280-69 van 1982-1984 werd een vouwconstructie toegepast om de toren in te kunnen klappen. In de praktijk werd dit nooit gedaan en vandaag de dag zet men de drijvende bok "Brabo" in om de kranen met "vaste" torens over te zetten naar andere kaaien.
Re: Gottwald HMK 280-69
We zijn druk bezig met het operationeel maken van de kraan.
Het plan is om de kraan in de originele RAL kleuren te verven.
Is er iemand die de RAL codering kent van het originele Gottwald blauw / grijs?
Het plan is om de kraan in de originele RAL kleuren te verven.
Is er iemand die de RAL codering kent van het originele Gottwald blauw / grijs?
Hydraulic power!!
Re: Gottwald HMK 280-69
Gottwald RAL kleuren:
Geel RAL 1003
Wit RAL 1013
Blauw RAL 5015
Grijs RAL 7001
Geel RAL 1003
Wit RAL 1013
Blauw RAL 5015
Grijs RAL 7001
-
- Starter
- Berichten: 58
- Lid geworden op: ma 9 apr, 2007 18:52
- Locatie: dronten
- Contacteer:
Re: Gottwald HMK 280-69
Volgens mij is het niet alleen tegen de staalborstel aanhouden en schilderen om deze kraan in bedrijf te stellen.Jentuh schreef:We zijn druk bezig met het operationeel maken van de kraan.
Het plan is om de kraan in de originele RAL kleuren te verven.
Is er iemand die de RAL codering kent van het originele Gottwald blauw / grijs?
Moet zeker nog het ene en andere gebeuren aan de installatie gebeuren, wat voor mooi's hebben ze er van gemaakt????
het kan altijd beter met hijsen.
Re: Gottwald HMK 280-69
Dat valt nog 100% mee!!corne van de schreef:Volgens mij is het niet alleen tegen de staalborstel aanhouden en schilderen om deze kraan in bedrijf te stellen.Jentuh schreef:We zijn druk bezig met het operationeel maken van de kraan.
Het plan is om de kraan in de originele RAL kleuren te verven.
Is er iemand die de RAL codering kent van het originele Gottwald blauw / grijs?
Moet zeker nog het ene en andere gebeuren aan de installatie gebeuren, wat voor mooi's hebben ze er van gemaakt????
We zijn drie weken bezig geweest met onder andere:
Alle overbruggingen uit de PLC halen (na eerst de oorzaak te hebben opgelost. Dit waren voornamelijk kapotte sensoren en plakkende relais)
Nieuwe accu's en nieuwe lader
Overbodige poes-pas gedemonteerd (walvoeding contacten etc. etc.)
Alles met de hogedrukspuit grondig schoon gemaakt
De V16 Detroit een beutje gegeven, motoren gemeggerd en tandwielkast olieen gecheckt.
Vet gestoken van de schijven en scharnierpunten en alles doorgesmeerd.
De lijst is langer, maar veel grotere dingen hebben we niet hoeven doen.
2 weken terug hebben we een overload test gedaan met 50 ton in de haak. De kraan heeft weer keuring
De giek ligt plat, en wordt nu eerst behandeld volgens het 'hydro-jet' prinipe. Een soort zand-stralen met water.
Foto's volgen.
Hydraulic power!!