Liebherr LTM 1300-6.2

Post hier alles over de Liebherr hijskranen

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Medium Demag
Starter
Berichten: 953
Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
Locatie: Gouderak
Contacteer:

Re: Liebherr LTM 1300-6.2

Bericht door Medium Demag »

Dan zal ik nu ook gelijk de onduidelijkheid over de motoren uit de weg helpen, uitgebreid navraag gedaan bij zowel Liebherr als Demag op de Bauma stand:
Bij Demag heeft men proeven gedaan met de AC 1000 om bij het opbouwen de helft van de cylinders geen brandstof meer te geven om op die wijze de motor minder vermogen te laten leveren.
Dat gaf niet het gewenste effekt, zelfs maar heel weinig besparing, veel minder dan gedacht en heeft ertoe geresulteerd dat de testmachines niet op die manier in vermogen worden gedrosseld maar in toerental, dat levert meer brandstof besparing op.

Bij Liebherr gaf men hetzelfde antwoord.
De LTM 1300-6.2 werkt bij kraanbedrijf met een maximum toerental dat niet boven de 1400 rpm uitkomt en er worden geen cylinders "uitgeschakeld".
Dat levert de meeste besparing op.
Een andere vorm van brandstofbesparing denkt men uit het start-stop systeem te halen, daar verwacht men vooralsnog niet teveel van omdat het starten met de startmotor gaat, wat extra slijtage en niet altijd direkt aanslaan van de motor betekent.
Bij een pers. auto schijnt dat anders te gaan nl. door een voorziening in de versnellingsbak (??? heb ik ook geen verstand van, ik noteer het maar zoals het me is verteld) die ervoor zorgt dat de auto gelijk gaat rollen en de motor gelijk start als de koppeling opkomt.
Daarnaast kan men de verbinding van de motor naar de rest van de bovenwagenaandrijving ontkoppelen als de kraan wat langer niet gebruikt lijkt te worden door een simpele droge-plaat koppeling wat ook nog eens een besparing oplevert.

Hans
Laatst gewijzigd door Medium Demag op wo 17 apr, 2013 18:55, 2 keer totaal gewijzigd.

krachtpatser
Forumlid
Berichten: 1629
Lid geworden op: do 23 jun, 2011 16:44
Locatie: Leiden

Re: Liebherr LTM 1300-6.2

Bericht door krachtpatser »

De meeste brandstofbesparing is inderdaad software-technisch te halen [zoals dat de waarschijnlijk de computer in kraanbedrijf een maximaal toerental gaat handhaven].
Ik heb een aantal weken terug op mijn Liebherr rups een brandstofbesparende softwareupdate gehad, scheelt ongeveer een liter of 10 [!] diesel per uur bij continu belasting. En dan is er helemaal niks aan de motor veranderd. Grootste winst werd inderdaad gehaald door de motor niet meer volgas te moeten laten draaien om de volle capaciteit te halen, maar er net een 200-300 toeren onder te gaan zitten.
De apenrots, het lijkt hier potverdikkeme wel de apenrots...

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Liebherr LTM 1300-6.2

Bericht door marcel.koenen »

De 300 tonner op de Bauma. Helaas trof ik door de drukte op de beurs een vertegenwoordiger die pas enkele weken werkzaam was bij Liebherr. Ik had graag eens wat meer geweten over de aandrijflijn, zoals de centrale as door de draaidoorvoer naar de bovenwagen.
Bijlagen
ltm1300-6.2.jpg
ltm1300-6.2.jpg (186.62 KiB) 7535 keer bekeken

krachtpatser
Forumlid
Berichten: 1629
Lid geworden op: do 23 jun, 2011 16:44
Locatie: Leiden

Re: Liebherr LTM 1300-6.2

Bericht door krachtpatser »

Had wel een erg leuke tekening op het plaatwerk:
Bijlagen
CIMG0215.JPG
CIMG0215.JPG (78.18 KiB) 7521 keer bekeken
De apenrots, het lijkt hier potverdikkeme wel de apenrots...

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Liebherr LTM 1300-6.2

Bericht door marcel.koenen »

Nog een plaatje van de achterkant.
Bijlagen
ltm1300-6.2 2.jpg
ltm1300-6.2 2.jpg (198.4 KiB) 7507 keer bekeken

Gebruikersavatar
Medium Demag
Starter
Berichten: 953
Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
Locatie: Gouderak
Contacteer:

Re: Liebherr LTM 1300-6.2

Bericht door Medium Demag »

Op dit filmpje:
http://www.liebherr-bauma.com/de-DE/142 ... redirect=1
zie je wat meer van de aandrijflijn naar de bovenwagen.

Hans

TadanoTiep
Starter
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 14 jun, 2006 15:36
Locatie: Veenendaal

Re: Liebherr LTM 1300-6.2

Bericht door TadanoTiep »

Reacties die ik gehoord heb op de BAUMA over dit aandrijfconcept:
"Vast bedacht door iemand die achter een bureau zit, en totaal geen flauw idee heeft van de praktijk!" "Hoe kan iemand die bij zijn gezonde verstand is, zoiets bedenken!" "De enigste reden voor dit concept is kostenbesparing, maar niet voor de gebruiker, want dit is echt niet zuiniger!"
Eerlijk gezegd snap ik het ook niet helemaal. Als 2 motoren bij een "kleine" kraan al zuiniger is, dan is dat zeker bij een grote kraan het geval. Het enigste waarbij misschien een voordeel is, is gewichtsbesparing, en dus een betere tabel/langere mast. Maar daar het ik hier nog niet over gelezen, dus dat zal wel mee/tegenvallen.

Even voortbordurend op het cilinder uitschakelen/start stop/ toerental reductie verhaal.
De meeste (zo niet alle) industriemotoren (zoals ook op kranen worden gebruikt) hebben hun oorsprong in de landbouw/wegtransport. Die motoren zijn ontworpen om de hele dag onder flinke last of zelf vollast te draaien. Een kraanmotor staat het grootste deel maar een beetje stationair te draaien, en komt nauwelijks op temperatuur. Sterker nog, als de motor nog koud is moet hij hard werken om zsm het ballast aan te pikken en uit te schuiven, om daarna een beetje rustig staan te tokkelen.
Enfin, industriemotoren zijn ontwikkelen om flink/vol belast te worden. Cilinder uitschakeling, moet wel ontwikkeld worden, maar dat is voor een motoren leverancier helemaal niet interessant voor die paar motoren die in een kraan komen, dus dat zie ik er niet van komen. Daarnaast draaien die loze cilinders wel mee, met alle verliezen van dien. Een 15 liter V8 wordt daarmee echt niet zo zuinig als een 7,5 liter 4 cilinder.
Start stop. Normaal gesproken moet een motor bij het starten zo'n 2 volledige omwentelingen maken voor het motormanagement (mm) welke cilinder de arbeidsslag gaat maken, en welke cilinder in te spuiten. Met een start stop systeem wordt de motor om een strategisch punt (volgens mij vlak voor een bdp) stil gezet. Zodat bij de minste geringste zwengel van de startmotor het mm precies weet welke cilinder de eerst volgende arbeidsslag gaat maken, om zo de motor snel aan te laten slaan. Daarbij wordt wel een extra zware startmotor gebruikt die de vele start pogingen aan kan. Zo'n systeem zie ik nog niet zo gauw in zware dieselmotoren komen.
Een lager toerental is eigenlijk de enig overgebleven oplossing voor brandstof besparing. Dat wordt ook wel in de landbouw toegepast, in grote oogstmachines. Daar wordt dan een 500 PK motor vervangen door een 600 PK, die dan met minder toeren toe kan, en eigenlijk dichter bij z'n optimale toeren komt. Dat helpt! Maar in een kraan heeft de bw motor vaak nog niet de helft van het vermogen van een ow motor. Dat kan je de ow motor voor kraan bedrijf wel met 1200 of 1400 tpm laten draaien, maar daarmee draait hij wel buiten z'n efficiënte bereik. Maar dan nog staan hij meest van de tijd stationair te draaien. En dat kan een kleine motor veel zuiniger.
Daarbij komt nog de onwaarschijnlijke aandrijving die Liebherr bedacht heeft, met al die haakse overbrengingen. Het zou mij niet verbazen als je daar ook gewoon 5 tot 10% verlies in hebt.
In een
kraan is een 2 motor concept gewoon zuiniger.
Wat evt wat efficiënter zou zijn is twee zeg 300 PK motoren in de ow. Voor het rijden worden beide gebruikt, en voor kraan bedrijf 1. Maar dan nog heb je extra tandwielkasten nodig met de nodige verliezen.
No. 1 and the next!

Gebruikersavatar
Medium Demag
Starter
Berichten: 953
Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
Locatie: Gouderak
Contacteer:

Re: Liebherr LTM 1300-6.2

Bericht door Medium Demag »

Toch denk ik dat het Liebherr concept van de drie (grotere) kranen die op de Bauma stonden met één motor wel het meest efficiënt is.
De Grove GMK 6400 heeft een onderwagenmotor die een hydropomp aandrijft, de grote oliestroom gaat door de doorvoer en drijft een hydromotor aan waarachter een pompverdeelkast met een serie hydropompen voor de diverse functies.
Nadeel: de warmteontwikkeling in de doorvoer.
Vlgs mij het meest inefficiënt.
Reden voor dit concept ws. niet zozeer uit gewichtsgronden alswel uit ruimtegebrek in de bovenwagen.

De Terex Explorer heeft de conventionele aandrijving die ook bij kleinere kranen word gebruikt, meerdere oliestromen door de doorvoer,
lagere druk en minder volume voor het zwenken en de servodruk, hogere drukken en hoeveelheden voor toppen, telescoperen en lieren.
Nadeel: warmteontwikkeling in de doorvoer en de kans op lekkages in de doorvoer.

De Liebherr heeft de overbrenging naar boven mechanisch en boven een pompverdeelkast met diverse pompen voor de functies.
Voordelen: éénvoudiger doorvoer dan beide anderen en iets efficiënter.

Hoewel er word gesproken over het brandstofgebruik denk ik dat Liebherr dit toch toepast uit het oogpunt van gewicht.
Om een 250 tonner die al strak aan het gewicht was "op te waarderen" tot een 300 tonner met een langere mast moet er toch ergens wat worden bespaard op gewicht, niet alleen de mast moet zwaarder worden, ook een aantal andere constructieve delen moet worden versterkt en dan zal er ergens anders toch ook wat af moeten.......

Hans

Gebruikersavatar
dusss kraantjeniels
Starter
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 1 dec, 2008 19:45
Locatie: Purmerend

Re: Liebherr LTM 1300-6.2

Bericht door dusss kraantjeniels »

het is al een tijdje erg stil met nieuws over deze machine
ook op de side van liebherr blijft het angstvallig stil,zelfs geen voorlopig tabel of in die geest :?

Gebruikersavatar
Demaghijs
Starter
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 15 nov, 2006 22:10
Locatie: Maurik
Contacteer:

Re: Liebherr LTM 1300-6.2

Bericht door Demaghijs »

Vrijdag de voorlopige tabel gezien (papieren versie)
Bijlagen
bron: Liebherr
bron: Liebherr
Liebherr LTM1300-6.1 T-tabel.jpg (124.92 KiB) 5770 keer bekeken
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Liebherr”