Terex Demag CC 8800
Moderator: Tim
Advertentie post before
Re: Terex Demag CC 8800
Zo spectaculair is dit toch niet?Victor schreef:Spectaculair nieuws over een nieuwe mast voor de CC 8800-1
Dit is gewoon een variant op de P-Boom van Liebherr.
Re: Terex Demag CC 8800
Met het montage idee van de SGC 120 giek. Het zal dus aardig wat tijd kosten om de gehele constructie in elkaar te timmeren.
Re: Terex Demag CC 8800
en de boombooster is klaar voor één van de cc8800-1 van sarens , binnenkort komt er ook een boombooster voor de cc9800 http://www.khl.com/magazines/internatio ... Y.facebook
- pvanhesteren
- Forumlid
- Berichten: 5891
- Lid geworden op: do 8 feb, 2007 22:32
- Locatie: Hillegom
Re: Terex Demag CC 8800
Het zal functioneel zijn maar het ziet er niet uit. Liebherr heeft het dan een stuk mooier opgelost met normale giekdelen. Met het transport wordt dit ook nog wel een uitdaging. Ook ronde buizen die overlopen in vierkante.... Het zal ongetwijfeld sterk zijn maar het is verre van een fraaie oplossing.
Gr. Pascal
Gr. Pascal
Re: Terex Demag CC 8800
mooi is het idd niet . maar het systeem werkt. is wel meccano giek dat volledig uit elkaar moet gehaald worden voortransport. maar sarens heeft al verschillende transport opties gevonden zoals men inde artikel van khl kan lezen .
het belangerijkste vind ik persoonlijk . dat terex geen enkele overtredingen heeft begaan op de patenten van liebherr zijn p-boom systeem.
het is een soort kopie gaan er vele zeggen . maar terex heeft al ervaring in brede gieken op rups kranen : de cc8800-twin heeft een dubbelegiek , enkel met verschil dat er 2 boven wagens gebruikt word. maar komt op het zelfde neer in functionaliteit . brede giek dien eigelijk om enkel de zijwaarste druk van de giek te verminderen , en daardoor er ook meer gehesen kan worden . hier bij de boombooster wint de cc8800 dubbele capatiteit extra.
het belangerijkste vind ik persoonlijk . dat terex geen enkele overtredingen heeft begaan op de patenten van liebherr zijn p-boom systeem.
het is een soort kopie gaan er vele zeggen . maar terex heeft al ervaring in brede gieken op rups kranen : de cc8800-twin heeft een dubbelegiek , enkel met verschil dat er 2 boven wagens gebruikt word. maar komt op het zelfde neer in functionaliteit . brede giek dien eigelijk om enkel de zijwaarste druk van de giek te verminderen , en daardoor er ook meer gehesen kan worden . hier bij de boombooster wint de cc8800 dubbele capatiteit extra.
Re: Terex Demag CC 8800
Ik vind ook deze giek net als de p-boom van de concurrent een vreemde constructie vinden. Naar mijn idee heb je door de verjongingen effectief nog steeds de kracht van een 'normale' giek...
Re: Terex Demag CC 8800
Wanneer je een stuk materiaal rechtstandig belast kan het veel meer gewicht ondersteunen dan wanneer je het zijdelings belast. Kijk maar naar zeecontainers of bierkratten. De p-boom zorgt voor een zijdelingse versteviging zodat wind of een kleine scheefstand minder invloed heeft op het dubbelvouwen van de mast.Warhamstr schreef:Ik vind ook deze giek net als de p-boom van de concurrent een vreemde constructie vinden. Naar mijn idee heb je door de verjongingen effectief nog steeds de kracht van een 'normale' giek...
Links zie je de kracht op de mast, gezien vanaf de zijkant. Rechts zie je de kracht op de mast gezien vanaf de voorkant.
Wanneer de last zich van de machinist af, of naar hem toe, beweegt verandert het kantelpunt van de kraan. De afstand tussen last, kraan & ballast is bij deze grote kranten tientallen, zo niet honderden meters. Wanneer de last twee meter uit het lood hangt zal de kraan iets sneller kantelen, maar de hoofdmast blijft rechtstandig belast. De krachten worden opgevangen door de tuien en via de derrick naar het contra-gewicht geleidt. De enige buiging zal plaats vinden door het eigen gewicht van de mastdelen en de speling in de koppelingen.
Wannneer er op het rechter plaatje uit het lood wordt gehesen is er niets om die krachten op te vangen. De mast zit onderaan bevestigd aan de onderwagen en vanaf daar is het buigen of breken. Met 100 meter mast is het helemaal niet zo ingewikkeld om een defelection(buiging) van twee meter te hebben. Zeker niet als het losse delen betreffen die niet helemaal spelingsvrij gekoppeld worden. Een buiging van twee meter betekend dat een last twee meter uit het midden van de mast hangt. Je kan zelf wel begrijpen dat alle belastingen die niet 100% in het midden van de mast plaats vinden niet bevordelijk zijn voor het welzijn van de mast en daarmee ook de hijscapaciteit.
De getallen hierboven zijn terplekke bedacht, maar dat maakt voor de uitleg niet uit. De p-boom is bedacht om zijdelingse bewegingen van lange masten tegen te gaan. Iets wat totaal nutteloos is als we enkel hijsen op een 100% vlakke ondergrond bij windkracht 0. In alle andere gevallen kan het een uitkomst bieden.