PPM
Moderator: Tim
Advertentie post before
Re: PPM
De PPM 18.01 was de eerste kraan die door PPM werd ontwikkeld.
Deze 18 tonner met een gieklengte van 8 - 27 mtr. en een fly jib van 4 - 6 mtr. werd in 1968 voor het eerst op de markt gebracht en de laatste 18.01 werd in 1979 afgeleverd. Men kon overigens aan de hijskraan zowel uiterlijk als innerlijk duidelijk de invloeden van beide moederbedrijven Potain en Poclain zien. In totaal zijn er een kleine 600 machines van het type 18.01 verkocht. By the way, het model werd vervangen door de 20.01 - een ruw terrein kraan met een vakwerk giek van 8 - 21 mtr., waarvan de eerste kraan (hoe kan het ook anders) in Nederland werd afgeleverd.
Deze 18 tonner met een gieklengte van 8 - 27 mtr. en een fly jib van 4 - 6 mtr. werd in 1968 voor het eerst op de markt gebracht en de laatste 18.01 werd in 1979 afgeleverd. Men kon overigens aan de hijskraan zowel uiterlijk als innerlijk duidelijk de invloeden van beide moederbedrijven Potain en Poclain zien. In totaal zijn er een kleine 600 machines van het type 18.01 verkocht. By the way, het model werd vervangen door de 20.01 - een ruw terrein kraan met een vakwerk giek van 8 - 21 mtr., waarvan de eerste kraan (hoe kan het ook anders) in Nederland werd afgeleverd.
Re: PPM
interessante weetjes Wiechert, heeft PPM later de hydraulische giekverstelling weer laten varen? Was dit toch geen succes dat men de kranen weer met een topdraad ging uitrusten? Of zijn de systemen door elkaar gebruikt? Als je naar de huidige kranenmarkt kijkt, zie je bijna geen hydr. giekverstelling meer, dus blijft de ouderwetse topdraad toch het meest betrouwbaar??
gr
martin
gr
martin
Re: PPM
PPM bouwde vanaf 1967 t/m 1982 vakwerkgiek kranen zowel op banden, op rups en als losse boven wagen. De systemen werden door elkaar heen gebruikt en had PPM een 4 tal machine types met hydr. giekverstelling waaronder de, zoals op de onderstaande foto te zien is - de 12.01.
Re: PPM
Door bij de kraantypes 12.01 en de 18.01 de vakwerkgiek te verwijderen en een telescoopgiek er voor in de plaats te monteren, werden de kranen multi functioneel inzetbaar. De kranen werden na deze aanpassing aangeduid als 14.05 en 18.05.
Re: PPM
Zoals ik al eerder schreef, was de 20.01 de laatste vakwerkgiek hijskraan van PPM. De onderwagen was afgeleid van die van hun ruw terrein kraan 18.09 en was men met deze kraan overgeschakeld naar joystick bediening.
In 1982 besloot PPM te stoppen met de bouw van vakwerkgiek hijskranen. Jammer? Ach, de markt veranderde en men bouwde per jaar gemiddeld maar zo'n 50 vakwerkgiek hijskranen en eerlijk is eerlijk – PPM was en bleef met dit segment te klein voor tafellaken maar zelfs ook voor servet. Nee, men ging zich nog meer toeleggen op de tele-kraan markt. In tien jaar tijd was PPM gestegen van de 21ste naar de 9e plaats op de wereld ranglijst van hijskraanfabrikanten en de fabriek stond in 1981 zowaar op de 2e plaats in de Europese ranglijst. Tja, die verrekte ranglijst … die werd gedomineerd door die (zoals de Fransen dat noemden) “Allemands misérables” oftewel die rotmoffen. En om die af te troeven .... dat was onbegonnen werk.